PracaGrupypl.praca.dyskusje › praca za granica , jakie formalnosci trzeba zalatwic w kraju

  • 1. Data: 2004-11-11 09:29:07
    Temat: praca za granica , jakie formalnosci trzeba zalatwic w kraju
    Od: "marek rybakowski" <m...@W...gazeta.pl>

    Jakie formalnosci nalezy zalatwic w kraju, aby praca na kontrakt za granica
    byla legalna, chodzi mi o to aby skarbowka sie nie czepiala, co z
    ubezpieczeniem zdrowotnym, co z Zusem.

  • 2. Data: 2004-11-11 19:43:51
    Od: "Fotech" <w...@p...onet.pl>

    > Jakie formalnosci nalezy zalatwic w kraju, aby praca na kontrakt za granica
    > byla legalna, chodzi mi o to aby skarbowka sie nie czepiala, co z
    > ubezpieczeniem zdrowotnym, co z Zusem.

    To zalezy od tego, w jakim kraju planujesz pracowac, generalnie ujmujac, jak
    pracujesz za granica dla pracodawcy zagranicznego, to martwisz sie o przepisy
    lokalne w jego kraju.

    Wojtek

  • 3. Data: 2004-11-11 20:35:49
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

    >To zalezy od tego, w jakim kraju planujesz pracowac, generalnie ujmujac,
    jak pracujesz za granica dla pracodawcy zagranicznego, to martwisz sie o
    przepisy
    >lokalne w jego kraju.

    wlasnie nie ma tak latwo - wg prawa martwisz sie o przepisy i polskie i
    lokalne

    podatki:

    rozliczenie zalezy od umowy o unikaniu podwojnego opodatkowania ktora dane
    panstwo ma z polska. generalnie wiekszosc umow zaklada ze podatek placisz
    tylko za granica, a w polsce doliczasz go do dochodu. tak wiec od tego co
    zarobiles w danym roku podatkowym w polsce placisz podatek od wyzszej stawki
    (chyba ze nic nie zarobiles to no problem). Sa jednak umowy ktore zakladaja
    ze tam placisz podatek wg lokalnych stawek, a w kraju roznice pomiedzy
    podatkiem tam zaplaconym a wyliczonym wg polskich stawek. jesli polskie sa
    mniejsze nie placisz nic, poniewaz jednak mamy dosc wysokie podatki zwykle
    trzeba cos doplacic.

    sa tez niespodzianki, jak ustalenie gdzie jestes rezydentem. zwykle tam
    gdzie przebywasz dluzej niz 185 dni w roku, ale sa wyjatki. W polsce lepiej
    sie wymeldowac na stale i nie miec zony/meza ani dzieciakow (zostawionych w
    kraju), inaczej mimo dlugiego pobytu zagranica US moze sie czepiac ze jestes
    rezydentem w polsce - wowczas w niektorych przypadkach powinienes odebrac
    podatek zaplacony zagranica, a zaplacic calosc tutaj

    sprawa podatkow jest dosc namieszana i sliska, to co napisalem to tylko
    ogromny skrot

    zus:

    generalnie sie nie martwisz (w niektorych sytuacjach dla krajow UE mozna
    placic zus w polsce zamiast zagranica, odradzam). W polsce nie placisz nic,
    zagranica wszystko. chyba, ze chcesz miec ubezpieczenie rowniez w polsce.
    mozna miec tylko zdrowotne, mozna rowniez zbierac na emeryture. Dla
    zdrowotnego zglaszasz sie do NFZ i podpisujesz umowe, a potem z ta umowa do
    zus. tu wybierasz, czy chcesz rowniez emeryturke czy tylko zdrowotne. Potem
    placi sie co miesiac w zaleznosci od wyboru od 200 do niecalych 500 zl.
    Jesli zagranica pracujesz w kraju UE zwykle przy przyjezdzie do polski tamto
    ubezpieczenie zdrowotne rowniez obowiazuje, tyle ze trzeba pobrac odpowiedni
    formularz. W niektorych krajach zagranica pracownik nabywa prawo do pelnego
    ubezpieczenia zdrowotnego dopiero po pewnym okresie (nawet do 2 lat),
    wczesniej ma ograniczone. Warto to sprawdzic i ewentualnie sie
    doubezpieczyc, by w razie choroby tam gdzie sie pracuje, nie zaplacic kroci.

  • 4. Data: 2004-11-12 00:35:03
    Od: Daniel Rychcik <m...@u...mat.uni.torun.pl>

    In article <cn0ifg$1vf$1@nemesis.news.tpi.pl>, gosc wrote:
    (ciach)
    > sprawa podatkow jest dosc namieszana i sliska, to co napisalem to tylko
    > ogromny skrot

    Zgadzam się ze wszystkim w 100%, sam przerabiałem wszystkie te punkty.
    W ogólności, jeśli nie czujesz się na siłach sam przekopać się przez
    wszystkie przepisy skarbowo/zusowe/konwencje, to nalepiej jest iść do
    doradcy podatkowego. Ale to naprawdę nie jest czarna magia - mi się
    udało bez fachowej pomocy dość skutecznie przekonać US, że nie należy
    im się ode mnie ani grosz :)

    Daniel
    --
    \ Daniel Rychcik INTEGRAL Science Data Centre, Versoix/Geneve, CH