1. Data: 2004-03-18 18:43:23
Temat:art.188 Kodeksu Pracy
Od:"hopbec" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Może ktoś wie czy moge wziąść dwa dni wolnego w pracy z tytułu sprawowania
opieki nad dzieckiem w przypadku kiedy moja zona nie pracuje.

2. Data: 2004-03-18 20:19:45
Temat:Re: art.188 Kodeksu Pracy
Od:"waczek" <w...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Użytkownik "hopbec" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
> Może ktoś wie czy moge wziąść dwa dni wolnego w pracy z tytułu
sprawowania
> opieki nad dzieckiem w przypadku kiedy moja zona nie pracuje.

Tak. Z tego uprawnienia może skorzystać tylko jedno z rodziców. Do akt
osobowych należy złożyć oświadczenie o zamiarze korzystania z tego
uprawnienia.

Pozdrawiam

wa

3. Data: 2004-03-19 16:05:29
Od:"hopbec" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

dzieki, ale nie mam pewnosci czy po zmianie Kodeksu Pracy w 2004 roku w
przypadku kiedy żona nie pracuje ( a u mnie w zakładzie pracy kadrowa mówi
że skoro nie pracuje to ja nie mogę wziąść 2 dni opieki) to mąż może
korzystać. Z góry dzieki za odpowiedź. ( chętnie poparta art. lub
paragrafem)

4. Data: 2004-03-19 17:16:48
Od:"waczek" <w...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> że skoro nie pracuje to ja nie mogę wziąść 2 dni opieki) to mąż może
> korzystać. Z góry dzieki za odpowiedź. ( chętnie poparta art. lub

Kadrowa nie ma racji. Z uprawnienia może korzystać tylko jedno z
rodziców i to jest jedyne ograniczenie.
Art. 188 Kodeksu pracy nadal obowiązuje, a które z rodziców będzie
korzystać z tego uprawnienia, zależy wyłącznie od decyzji rodziców, a
nie kadrowej:

Art. 188. Pracownikowi wychowującemu przynajmniej jedno dziecko w wieku
do 14 lat przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy na
2 dni, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

Art. 189.1. Jeżeli oboje rodzice lub opiekunowie dziecka są zatrudnieni,
z uprawnień określonych w art. 148 pkt 3, art. 178 § 2, art. 186 § 1 i
2, art. 186.1-186.5, art. 186.7 i art. 188 może korzystać jedno z nich.

Skoro jesteś pracownikiem, rodzicem dziecka w wieku do 14 lat, w Twojej
teczce akt osobowych powinno znajdować się oświadczenie o zamiarze lub
braku zamiaru korzystania z uprawnienia określonego w art. 188 Kodeksu
pracy. Wynika to z rozporządzenia MPiPS z 28.05.1996 r., patrz poniżej.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ

z dnia 28 maja 1996 r.

w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach
związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych
pracownika.

(Dz. U. Nr 62, poz. 286)

Na podstawie art. 2981 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje:

(...)

Rozdział 2

Prowadzenie akt osobowych i dokumentacji w sprawach związanych ze
stosunkiem pracy

§ 6. 1. Pracodawca zakłada i prowadzi oddzielne dla każdego pracownika
akta osobowe.

2. Akta osobowe pracownika składają się z 3 części i obejmują:

1) w części A - dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o
zatrudnienie, określone w przepisach § 1 ust. 1 i 2;

2) w części B - dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz
przebiegu zatrudnienia pracownika, w tym:

(...)

c) oświadczenie pracownika będącego rodzicem lub opiekunem dziecka, o
którym mowa w art. 1295 pkt 3, art. 178 § 2 i art. 188 Kodeksu pracy, o
zamiarze lub o braku zamiaru korzystania z uprawnień określonych w tych
przepisach,

(...)

Raz złożone oświadczenie można zmienić, jeżeli taka będzie wola obojga
rodziców.
Jeżeli w Twojej teczce akt osobowych nie ma takiego oświadczenia, to
oznacza, że Twoje akta osobowe są prowadzone nie najlepiej.

Pozdrawiam

wa

5. Data: 2004-03-19 20:53:30
Od:"hopbec" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

dzieki za info w poniedzialek atakuje kadrowa.jeszcze raz dzieki
hopbec