PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zwolnienie ciazowe - jak liczyc wynagrodzenie

  • 1. Data: 2011-05-16 06:23:24
    Temat: Zwolnienie ciazowe - jak liczyc wynagrodzenie
    Od: badzio <b...@g...com>

    Witam,

    wiem ze podczas zwolnienia 'ciazowego' wynagrodzenie wynosi 100% ale od sredniej z
    ostatnich 12 m-cy.
    Przy czym - liczy sie srednia brutto, zatem urlopy i zwolnienia lekarskie wziete z
    ostatniego roku nie wplywaja na ta srednia gdyz pensja brutto jest caly czas taka
    sama. Zgadza sie?
    Moja Zona dostala 'pasek' od pracodawcy na ktorej jest wyliczenie typu:
    100% * podstawa_swiadczenia = kwota brutto
    tyle ze podstawa swiadczenia jest o ok 11% nizsza niz wyliczona przez nas srednia z
    ostatnich 12 m-cy. Ba, ta podstawa jest nawet nizsza niz pensja brutto sprzed roku a
    Zona ma stala pensje, bez premii, w przeciagu roku byla tylko jedna, niewielka
    podwyzka.
    Jak sie ta srednia liczy?

  • 2. Data: 2011-05-16 13:10:24
    Temat: Re: Zwolnienie ciazowe - jak liczyc wynagrodzenie
    Od: Jarosław Postawa <d...@a...pl>

    W dniu 2011-05-16 08:23, badzio pisze:
    > Przy czym - liczy sie srednia brutto, zatem urlopy i zwolnienia lekarskie wziete z
    ostatniego roku nie wplywaja na ta srednia gdyz pensja brutto jest caly czas taka
    sama. Zgadza sie?

    Nie zgadza. Bierze się średnią kwotę brutto, jaką wypłacił pracodawca.
    Czyli np. zwolnienie lekarskie to 80% pensji podstawowej, urlopy
    bezpłatne ostro tą średnią zaniżają itd. To nie kwestia pensji brutto. Z
    drugiej strony 13, premie, nagrody itp. podwyższyłyby świadczenie.

    Pozdrawiam,
    Jarek

  • 3. Data: 2011-05-16 19:52:11
    Od: Marcin <k...@o...pl>

    Liczenie wynagrodzenia chorobowego to temat rzeka.

    Ogólnie liczy się tak:
    - sprawdzić czy w ostatnich 3 miesiącach wystąpiła choroba. Jeżeli tak
    to należy przepisać stawkę dzienną wynagrodzenia chorobowego i następnie
    pomnożyć przez liczbę dni aktualnej choroby. Jak policzyć stawkę dzienną
    ostatniej choroby w takiej sytuacji:
    (Kwota wynagrodzenia chorobowego / liczbę dni kalendarzowych choroby) /
    procent wynagrodzenia chorobowego (80%, 100%, inne)
    (2500zł / 8) / 80% = 390,63zł

    - nie znaleziono choroby w 3 ostatnich pełnych miesiącach:
    należy zsumować z 12 miesięcy poprzedzających miesiąc wystąpienia
    choroby, kwoty brutto składników wchodzących do wynagrodzenia
    chorobowego. Miesiące, w których była absencja powyżej pół miesiąca
    pomija się. Składniki uzupełniane należy podbić odpowiednim
    współczynnikiem. Uzyskaną nalezy odbruttowić (pomniejszyć o skladki ZUS
    - emerytalne, rentowe, chorobowe) w procencie odpowiednim dla danego
    miesiąca i roku, biorąc również pod uwagę przekroczenie progu 30
    krotności (30x). Z reguły jest to 13,71%.
    Następnie należy zsumować 12 kwot i podzielić ją przez 30. Mamy dzienną
    stawkę wynagrodzenia chorobowego. Teraz już trzeba wyliczyć kwotę
    wynagrodzenia chorobowego liczonego według wzoru ogólnego:
    (stawka dzienna wynagrodzenia chorobowego * procent wynagrodzenia
    chorobowego) * liczba dni choroby.

    Z każdego miesiąca należy zsumować składniki wchodzące do wynagrodzenia
    chorobowego. W każdej firmie i na przestrzeni miesięcy zakres składników
    płacowych wchodzących do wynagrodzenia chorobowego może się zmieniać. Co
    wchodzi lub co nie wchodzi do podstawy chorobowego może być umieszczone
    w regulaminie wewnętrznym pracodawcy. Poza tym w grę wchodzi sposób
    włączenia kwoty - nie zawsze jest to kwota faktycznie wypłacona, nie raz
    należy je podbić odpowiednim współczynnikiem (włączenie do wynagrodzenia
    chorobowego z uzupełnieniem).

    Dlatego nie da się policzyć prawidłowo wynagrodzenia chorobowego nie
    znając składników stałych i zmiennych występujących w wszystkich
    miesiącach, jak one są włączane do wynagrodzenia chorobowego, jak te
    włączenie zmieniało się w czasie, czy było przekroczenie 30x, itd, itp.

    MarcinP