PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zarejestrowac sie jako bezrobotny - swiadectwa pracy

  • 1. Data: 2007-01-23 09:09:05
    Temat: Zarejestrowac sie jako bezrobotny - swiadectwa pracy
    Od: "mk" <z...@w...pl>

    Chce isc na staz do pewnej firmy i dlatego musze sie zarejestrowac jako
    bezrobotny, bo inaczej nie przyjma. Dotychczas nigdy nie pracowalem na
    etacie, mialem tylko dwie umowy zlecenia jedna jakies 5 lat temu, druga ze 2
    albo 3 lata temu. Czy to prawda, ze musze miec swiadectwa pracy od tamtych
    zleceniodawcow aby moc zarejestrowac sie jako bezrobotny ? Niestety,
    papierow takich nie posiadam, nie wiem nawet czy je otrzymalem i na pewno
    nie uda mi sie ich wyciagnac od pracodawcow...

    Pozdrawiam,
    mk

  • 2. Data: 2007-01-23 09:16:39
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    mk wrote:

> [...]
    > papierow takich nie posiadam, nie wiem nawet czy je otrzymalem i na pewno
    > nie uda mi sie ich wyciagnac od pracodawcow...

    Swiadectwo pracy dostaje sie tylko po umowie o prace. Jego wystawienie
    jest obowiazkiem pracodawcy, a jego forma jest szablonowa i zawiera
    punkty, ktore sa calkowicie bezsensowne w przypadku umowy zlecenia, np.
    ilosc wykorzystanych dni urlopu. Po zleceniu zostaje Ci wylacznie umowa.

    Mysle, ze udzielajacy informacji urzednik albo nie orientuje sie w
    roznicy miedzy zleceniem a umowa o prace, albo nie wyjasniles mu
    dostatecznie jasno, ze nigdy nie byles "pracownikiem u pracodawcy".
    Wyjasnij to z kims kompetentnym w UP. Jedyne, czego logicznie rzecz
    biorac moga chciec w sytuacji zlecenia, to umowa.

    I.
    --
    http://nz.pasnik.pl
    mieszkam w Nowej Zelandii :) ::: GG: 7370533

  • 3. Data: 2007-01-23 09:21:38
    Od: "mk" <z...@w...pl>

    Uzytkownik "Immona" <c...@n...gmailu> napisal w wiadomosci
> [...]

    > miedzy zleceniem a umowa o prace, albo nie wyjasniles mu dostatecznie
    > jasno, ze nigdy nie byles "pracownikiem u pracodawcy".

    Dzieki wielkie za cenna informacje.

    > Wyjasnij to z kims kompetentnym w UP. Jedyne, czego logicznie rzecz biorac
    > moga chciec w sytuacji zlecenia, to umowa.

    Umowy tez nie posiadam... Kurcze, od teraz bede trzymal wszystkie papierki.
    A jak nie mam tej umowy ? Beda jej wymagac ?

    Pozdrawiam,
    Pawel.

  • 4. Data: 2007-01-23 09:43:58
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu mk porozsypywal nastepujace haczki:
    > Umowy tez nie posiadam... Kurcze, od teraz bede trzymal wszystkie papierki.
    > A jak nie mam tej umowy ? Beda jej wymagac ?
    Nie beda. Fakt - nigdy nie bylem w UP ale wg mnie nie musisz ich
    informowac o umowach cywilno-prawnych (a do takich naleza umowa-zlecenie
    i umowa o dzielo).
    Ale rada na przyszlosc - wszelkie umowy, papierki, zbieraj, chocby przez
    okres 5 lat.
    --
    badzio

  • 5. Data: 2007-01-23 09:47:03
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 23 sty o godzinie 10:16, na pl.praca.dyskusje, Immona napisał(a):

    > Mysle, ze udzielajacy informacji urzednik albo nie orientuje sie w
    > roznicy miedzy zleceniem a umowa o prace,

    Zdecydowanie obstawiam to - postawię orzechy przeciw dólarom ;)
    Swego czasu, miałem przyjemność (wątpliwą zresztą) prowadzenia polemiki w
    imieniu jednego ze zleceniobiorców którego PUP "spuścił" do nas po .....
    zaświadczenie o zarobkach.
    Tłumaczę temu z PUPu że pan xxxxxx nie *zarabia* u nas - on miał li tylko
    Umowę Zlecenie - i otrzymał wynagrodzenie z tego tytułu, ustalone w ww.
    Umowie po wystawieniu rachunku.
    ten z PUPy wyjeżdza mi że ten pan xxxxx, jako *zatrudniony* winien mieć
    prowadzona ewidencje pracownika.
    Normalnie się wściekłem ... tłumaczę mu że w rozumieniu KP *zatrudnienie*
    polega na umowie o pracę, mianowaniu, itp itd - a Umowa Zlecenie jest
    rodzajem umowy cywilno-prawnej.
    Jako to "wymagane" zaświadczenie o zarobkach - zasugerowałem temu z PUPy że
    pan xxxxxx otryzmał od nas w końcu raport RMUA - gdzie jest WSZYTKO
    DOKŁADNIE wyszczególnione, ile jest podstawu brutto, ile na UZ, ile na
    poszczególne ubezpieczenia - a ten mi znowu że PUPy raport RMUA nei
    interesuje ....

    Mają cna uwadze tego pana xxxxx - dla świetego spokoju wystawiłęm mu to
    zaświadczenie ...... ostatecznie odpuściłem temu z PUPy - bo na początku
    chciałem złożyć oficjlana skargę dokego przełożonych o niekompetencji i
    braku wiedzy w sprawach które są jego służbowymi obowiązkami.

    > Jedyne, czego logicznie rzecz biorac moga chciec w sytuacji zlecenia, to umowa.

    A w jakim celu?
    Wszak to umowa pomiędzy dwoma osobami/podmiotami i zawiera - np. dane
    poufne (np. charakter zlecenia, który stanowić może rodzaj tajemnicy
    firmy). Ponadto, to że na umowie zleceniu jest zawarte wynagrodzenie które
    POWINIEN otrzymać zleceniobiorca, wcale nie oznacza że tyle otrzyma - mogą
    zostać potrącone kary umowne, za opóźnienie itp itd.
    Najbardziej wiarygodnym i pewnym dokumentem jest w takiej sytuacji po
    prostu RACHUNEK wystawiony przez zleceniobiorcę i raport RMUA - jeżeli nie
    jest to np. student do 26r który nie podlega pod oskładkowanie ZUS. Ale w
    zwykłych przypadkach - UZ podlega oZUSowaniu - więc RMUA też musi być
    .
    --
    Herbi
    23-01-2007 10:46:58

  • 6. Data: 2007-01-23 15:30:26
    Od: "mk" <z...@w...pl>

    Użytkownik "Herbi" <z...@o...pl> napisał w wiadomości

    > A w jakim celu?
    > Wszak to umowa pomiędzy dwoma osobami/podmiotami [...]

    No coz, w bojowym nastroju wybralem sie ponownie do PUP na drugi koniec
    miasta, stracilem duzo czasu i okazalo sie, ze niestety musze miec
    jakikolwiek dowod, ze umowa nie trwala dluzej niz trzy miesiace bo wtedy nie
    moglbym isc na staz. Wiem, ze zlecenie to nie praca ale nie dociera do
    szanownych urzednikow a ja niestety nie mam zadnych papierow dotyczacych
    tamtych zlecen. Mialem ochote ich tam pobic... Czy moge prosic o jakas
    podstawe, prawna czy inny urzedniczy, biurokratyczny argument ktory moglbym
    wytoczyc naprzeciw PUPowcom w mojej sprawie ? Kurka, kolezanka jak sie
    rejestrowala to nawet o zadne umowy zlecenia nie pytali.

    Pozdrawiam,
    mk

  • 7. Data: 2007-01-23 17:05:01
    Od: adasiek <p...@p...wp.pl>

    "mk" <z...@w...pl> wrote in

> [...]
    > miec jakikolwiek dowod, ze umowa nie trwala dluzej niz trzy miesiace
    > bo wtedy nie moglbym isc na staz. Wiem, ze zlecenie to nie praca ale

    jak wpadles na pomysl, zeby w ogole wspominac o umowach cywilno-prawnych?

> [...]
    > biurokratyczny argument ktory moglbym wytoczyc naprzeciw PUPowcom w
    > mojej sprawie ? Kurka, kolezanka jak sie rejestrowala to nawet o zadne

    prosisz o podstawe na cos, co prawdopodobnie nie jest zdefiniowane w
    przepisach; a co nie zabronione, to jest dozwolone - prawda?

    adas;

  • 8. Data: 2007-01-23 18:34:01
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Tue, 23 Jan 2007 16:30:26 +0100, "mk" <z...@w...pl> wrote:

    >okazalo sie, ze niestety musze miec
    >jakikolwiek dowod, ze umowa nie trwala dluzej niz trzy miesiace
    Powiedz, jesli to prawda, ze nie bylo zadnej umowy trwajacej dluzej
    niz trzy miesiace. A nawet im to napisz. Jak mozna udowodnic ze nie
    bylo zadnej umowy ponad 3 miesiace? To chyba niemozliwe.

    WAM
    --
    nad morze? www.nadmorze.pl