PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zalegly urlop za 2009

  • 1. Data: 2010-03-16 08:35:35
    Temat: Zalegly urlop za 2009
    Od: Jacek <m...@s...pl>

    Kadrowa mnie zmusza do zlozenia wniosku urlopowego z "wybraniem" dni za
    2009 rok.
    Chciałbym ten urlop wykorzystać we wrześniu.
    Czy kadrowa moze mnie zmusic, zeby wziac go teraz?

  • 2. Data: 2010-03-16 09:01:57
    Temat: Re: Zalegly urlop za 2009
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jacek pisze:
    > Kadrowa mnie zmusza do zlozenia wniosku urlopowego z "wybraniem" dni za
    > 2009 rok.
    > Chciałbym ten urlop wykorzystać we wrześniu.
    > Czy kadrowa moze mnie zmusic, zeby wziac go teraz?

    Tak, jest obowiązek wykorzystania zeszłorocznego urlopu do końca marca.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2010-03-16 09:06:48
    Od: Olo <o...@p...fml>

    W dniu 2010-03-16 10:01, Liwiusz pisze:

    > Tak, jest obowiązek wykorzystania zeszłorocznego urlopu do końca marca.

    Nie można się go zrzec ?

  • 4. Data: 2010-03-16 09:15:00
    Od: "Marcin" <m...@n...pl>

    > Kadrowa mnie zmusza do zlozenia wniosku urlopowego z "wybraniem" dni za
    > 2009 rok.
    > Chciałbym ten urlop wykorzystać we wrześniu.
    > Czy kadrowa moze mnie zmusic, zeby wziac go teraz?

    Kadrowa wcale nie musi Cie prosic. Moze wrecz wyslac Cie na przymusowy urlop
    bez Twojej zgody.
    Natomiast jesli chodzi o przepadanie urlopu, jesli nie zostaniw
    wykorzystany, to nie ma czegos takiego (tzn jest ale urlop przedawnia sie
    zgodnie z przepisami po kilku latach).
    Wiec mogłbyś bez problemu wziac urlop we wrzesniu, ale.... jak go nie
    wykorzystasz do konca marca to w razie nalotu Inspekcji Pracy pracodawca
    płaci karę.

  • 5. Data: 2010-03-16 09:16:38
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    W dniu 2010-03-16 09:35, Jacek pisze:
    > Czy kadrowa moze mnie zmusic, zeby wziac go teraz?

    Nie, nie może - wbrew temu co niektórzy HRowcy wyczytali w głupich
    artykułach powołujących się na IPK 124/05 (a to orzeczenie opiera się na
    przepisie zobowiązującym pracownika do skorzystania urlopu gdy
    pracodawca mu go udzieli - ale w okresie wypowiedzenia).

    Pracodawca ma obowiązek Ci udzielić, ale Ty nie masz obowiązku
    skorzystać (poza okresem wypowiedzenia).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 6. Data: 2010-03-16 09:31:56
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Kaizen pisze:

> [...]
    >
    > Pracodawca ma obowiązek Ci udzielić, ale Ty nie masz obowiązku
    > skorzystać (poza okresem wypowiedzenia).

    Bzdury piszesz.

    Po pierwsze: plan urlopów ustala pracodawca, nie tylko na podstawie
    wniosków pracowników (art. 163kp).

    Po drugie: art. 168 "należy pracownikowi udzielić najpóźniej do końca
    pierwszego kwartału następnego roku kalendarzowego"

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2010-03-16 09:52:22
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    W dniu 2010-03-16 10:31, Liwiusz pisze:
    > Bzdury piszesz.

    Daruj sobie - to sobie świadectwo kultury wystawiasz. Masz coś na
    poparcie swojej tezy poza (błędną) interpretacją Art. 168 KP?

    > Po pierwsze: plan urlopów ustala pracodawca, nie tylko na podstawie
    > wniosków pracowników (art. 163kp).

    Zupełnie bezsensowny argument. Skoro udziela na podstawie planu urlopu,
    to jak powstał zaległy?
    Skoro nie udzielił zgodnie z planem, to problem pracodawcy (fakt,
    zgodnie z planem urlopów mógł posłać "na siłę"). Tylko, że pracodawcy,
    co robią plany urlopów to wyjątki, a takich, co się go trzymają to ze
    świecą szukać.

    Opinia Państwowej Inspekcji Pracy (GNP-110-4560-46/07/PE). Czytamy w
    nim, że "urlop wypoczynkowy bieżący, jak i zaległy jest uprawnieniem
    pracowniczym realizowanym na podstawie planu urlopowego bądź w
    niektórych wypadkach po porozumieniu z pracownikiem. Na pracodawcy
    spoczywa obowiązek udzielenia urlopu wypoczynkowego zgodnie z planem
    urlopów lub po uzgodnieniu z pracownikiem. Samorzutne udzielenie przez
    pracodawcę urlopu, wbrew woli pracownika, poza przypadkiem określonym w
    art. 167(1) k.p. (w okresie wypowiedzenia), nawet jeżeli jest to urlop
    zaległy, wkracza w sferę uprawnień pracowniczych i jako takie jest
    prawnie niedopuszczalne".

    > Po drugie: art. 168 "należy pracownikowi udzielić najpóźniej do końca
    > pierwszego kwartału następnego roku kalendarzowego"

    Pracodawca ma obowiązek udzielić - ale nigdzie nie stoi, że pracownik ma
    obowiązek wykorzystać.

    Wyrok SN z 25 sierpnia 2004 I PZP 4/2004

    Nie ma jednej, prostej odpowiedzi na pytanie, czy pracodawca może
    jednostronnie skierować pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy.
    Odpowiedź zależy bowiem od wielu okoliczności, a te mogą być rozmaite.
    Postanowiono odmówić podjęcia uchwały.

  • 8. Data: 2010-03-16 14:22:05
    Od: mihau <m...@g...com>

    On Mar 16, 12:06 pm, Olo <o...@p...fml> wrote:

    > Nie mo na si go zrzec ?

    Można, ale mało który pracodawca się zgodzi, bo to on bierze za takie
    działanie pełną odpowiedzialność.

    --
    mihau

  • 9. Data: 2010-03-16 14:53:58
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:hnngf2$3q6$1@node2.news.atman.pl Jacek
    <m...@s...pl> pisze:

    > Kadrowa mnie zmusza do zlozenia wniosku urlopowego z "wybraniem" dni za
    > 2009 rok.
    > Chciałbym ten urlop wykorzystać we wrześniu.
    > Czy kadrowa moze mnie zmusic, zeby wziac go teraz?
    Nie, kadrowa nie może (nawet jeśli jest twoim przełożonym).
    Ale pracodawca może cię w tym wypadku posłać na urlop. Nawet jeśli nie
    złożysz formalnego wniosku, bo to nakazuje mu prawo (KP). Zwyczajnie
    sporządzi odpowiedni dokument i nie dopuści cię do pracy.
    Z urlopu nie możesz zrezygnować.

    --
    Jotte