PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wystawienie faktury pracodawcy / podatek liniowy

  • 1. Data: 2004-03-18 14:19:19
    Temat: Wystawienie faktury pracodawcy / podatek liniowy
    Od: "Grzegorz" <s...@p...onet.pl>

    Pracuję na etacie i zakładam działalność. Chciałem wybrać podatek liniowy, ale
    nie jestem pewien czy będę mógł wystawić fakturę pracodawcy. Wiem że nie można
    wystawić faktury w przypadku gdy przedmiot faktury pokrywa się z obowiązkami
    które wykonuję pracując na etacie, ale czy mogę ją wystawić jeśli w umowie o
    pracę w zakresie obowiązków mam "tworzenie serwisów internetowych", a fakturę
    wystawię na "konsulting" lub "szkolenia"?

    A jak jest w przypadku podatku progresywnego? Można wystawić dowolną fakturę
    czy tylko taką gdzie obowiązki pracownika <> przedmiot faktuy?

    Grzegorz

  • 2. Data: 2004-03-18 14:46:49
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 04-03-18 15:19, osoba przedstawiająca się jako "Grzegorz" napisała
    co następuje:

> [...]
    > A jak jest w przypadku podatku progresywnego? Można wystawić dowolną fakturę
    > czy tylko taką gdzie obowiązki pracownika <> przedmiot faktuy?

    IMO rodzaj podatku nie ma z tym nic wspólnego. Jeśli pracujesz na etacie
    i masz określony zakres obowiązków to nie możesz wykonywać tych samych
    zadań u tego pracodawcy z innego tytułu (np. zlecenie czy DG).

    Fakturę na pracę nie mającą nic wspólnego z pracą etatową możesz
    wystawić w każdym przypadku.

    BTW: Masz jakiś konkretny powód wybrania podatku liniowego? Ja też o tym
    myślałem ale w moim przypadku to same minusy. Brak ulg (m.in. kwoty
    wolnej) i możliwości wspólnego rozliczania się z żoną dałby mi trochę po
    kieszeni. Liniowy jest też chyba możliwy tylko w przypadku kiedy DG jest
    jedynym źródłem Twoich dochodów.

    _ _ _
    _|_|_ //\ Paweł Kruk : peka1972(at)gazeta(punkt)pl //\
    (o o) // / ICQ:288966854 // Mozilla 1.6PL // GG:2091615 // /
    ooO--(_)--Ooo--// /---------------//---------------//-------------// /-

  • 3. Data: 2004-03-18 15:21:56
    Od: "Grzegorz" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > zadań u tego pracodawcy z innego tytułu (np. zlecenie czy DG).
    >
    > Fakturę na pracę nie mającą nic wspólnego z pracą etatową możesz

    Chyba nie bardzo:
    http://www.budowlany.net/codzienne.php?arch=t&page=8

    Cytat:
    Ograniczenia w stosowaniu podatku liniowego

    Znowelizowana ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, która ma wejść w
    życie 01.01.2004r., umożliwia rozliczanie się według stawki liniowej wynoszącej
    19 %. Nowela ta przewiduje jednak pewne ograniczenie w korzystaniu z podatku
    liniowego, które ma zapobiec przechodzeniu na samozatrudnienie i rejestrowaniu
    jednoosobowych firm wyłącznie po to, żeby uniknąć płacenia podatku według
    stawek w wysokości 30 i 40 %. Ograniczenie polega na tym, że podatnicy, którzy
    przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok
    podatkowy wykonywali w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy
    czynności wchodzące w zakres ich działalności, nie skorzystają z liniowego 19 %
    PIT. Oznacza to, że podatek liniowy nie będzie dostępny dla tych, którzy
    zamierzają świadczyć swoje usługi dla byłego pracodawcy, który zatrudniał ich w
    2003r. lub w 2004r. Ograniczenie to dotyczy również spółki nie mającej
    osobowości prawnej, jeżeli co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w ramach
    stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres
    działalności spółki. Według noweli nie będzie możliwości rozliczania się 19 %
    podatkiem liniowym, jeżeli podatnik (lub spółka) dokona sprzedaży towarów lub
    uzyska przychody ze świadczenia usług dla byłego lub obecnego pracodawcy. Wtedy
    będzie musiał płacić podatek dochodowy według skali podatkowej w wysokości 19,
    30 i 40 %.

> [...]
    > wolnej) i możliwości wspólnego rozliczania się z żoną dałby mi trochę po
    > kieszeni. Liniowy jest też chyba możliwy tylko w przypadku kiedy DG jest

    Zakładam działalność ponieważ będę mógł wystawić pracodawcy fakturę (co
    wcześniej było jako premia), będę tworzył serwisy internetowe (to co robię na
    etacie + prywatnie projekty) oraz prowadził sklep internetowy.
    Jeśli przekroczę rocznie 37000 dochodu, czyli miesięcznie 3000 to zacznę płacić
    30% podatku. I tego się właśnie obawiam, bo 3000 dochodu, a nie zysku (bo
    koszty jakieś tam bym miał - chociażby zakup towaru do sklepu) to chyba nie
    jest tak dużo.

    Ponadto nie jestem żonaty, nie biorę kredytu, nie mam więc ulg (mam 24 lata).

    Grzegorz

  • 4. Data: 2004-03-18 18:26:31
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 04-03-18 16:21, osoba przedstawiająca się jako "Grzegorz" napisała
    co następuje:

    > Cytat:
    > Ograniczenia w stosowaniu podatku liniowego

    Wredne małpiszony ale niech tam...

> [...]
    > koszty jakieś tam bym miał - chociażby zakup towaru do sklepu) to chyba nie

    Nie no teraz to ja sie nie zgodzę. Podatek liczy się od postawy
    opodatkowania i to jej wysokość determinuje Twój próg podatkowy. A
    podstawą jest przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania.

    _ _ _

  • 5. Data: 2004-03-18 18:59:07
    Od: "Grzegorz" <s...@p...onet.pl>

    > Nie no teraz to ja sie nie zgodzę. Podatek liczy się od postawy
    > opodatkowania i to jej wysokość determinuje Twój próg podatkowy. A
    > podstawą jest przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania.

    Rozmawiałem z zaprzyjaźnioną księgową i faktycznie tak jest. Jestem
    początkujący :)
    A i po rozmowie wybrałem jednak progresywny. O 30% stawkę będę sią martwił
    później :) Na koniec roku podliczę jak mi to wszystko idzie i wtedy zdecyduję
    się co wybrać na następny rok.

    Grzegorz