PracaGrupypl.praca.dyskusje › Swiadczenie przedemerytalne a dzialalnosc gospodarcza

  • 1. Data: 2003-08-13 06:37:48
    Temat: Swiadczenie przedemerytalne a dzialalnosc gospodarcza
    Od: "rafal" <v...@i...pl>

    Witam
    Mam taki maly pomysl i ponieważ jestem raczej laikiem w sprawach, o
    których pisze poniżej proszę o pokazanie mi ewentualnych słabych miejsc
    tego pomysłu. Otóż mój Teść ma 55 lat, i ma już 39 lat pracy i prowadzi
    malutka działalność gospodarcza (obwoźny handelek obuwiem) i co chyba
    istotne, nie jest Vat-owcem. Zapragnął on przejść na świadczenie
    przedemerytalne, celem oczywiście niepłacenia 700 zł ZUSu i otrzymywania 500
    zł zasiłku. Po otrzymaniu tegoż zasiłku planuje sobie dalej w spokoju
    handlować. Poza tym, nie chce, przy okazji tej kombinacji, utracić
    przywileju niebycia Vatowcem. Twierdzi, ze gdyby zlikwidował działalność i
    zaczął ja od nowa musiałby płacić Vat co byłoby dla niego bardzo
    niekorzystne.
    Zgodnie z tym co wyczytałem w dodatku do GW z dnia 23.07.03 (Świadczenia
    przedemerytalne dla kogo kiedy i ile) może przejść na to świadczenie pod
    warunkiem, ze po 01.01.04 zakład pracy w którym pracuje zwolni go z powodu
    niewypłacalności pracodawcy.
    Tak wiec uknułem taki plan, Teść 01.12.03 przepisuje działalność na
    Teściową (zakładam, ze przepisanie dzialanosci nie powoduje utraty
    przywileju niepłacenia Vatu), Ja w tym czasie zakładam taka działalność
    (jako ze ona jest nowa staje się Vatowcem), zatrudniam Teścia i po 01.01.04
    bankrutuje, wystawiam Teściowi odpowiednie zaświadczenie, ze zwalniam go z
    powodu mojej niewypłacalności. On w tym momencie nabywa prawa do ubiegania
    się o świadczenie przedemerytalne, a ja kończę karierę prywatnego
    przedsiębiorcy. Teść po jakimś czasie staje się szczęśliwym posiadaczem
    świadczenia i teraz Teściowa przepisuje znów ta działalność na niego
    (zakładam znów ze to przepisywanie nie powoduje utraty przywileju niebycia
    Vatowcem).

    Tak wiec na koniec tej całej kombinacji Teść ma świadczenie przedemerytalne
    i tym samym 1100 miesięcznie w kieszeni, prowadzi dalej swoja działalność, a
    ja mam plusa jako dzielny Zięć ;)

    Ponieważ pewnie nietrudno zauważyć, ze jestem lai(koni)kiem w sprawach
    Vatowo-dzialalnosciowo-gospodarczych proszę bardzo o wskazania mi luki w tym
    rozumowaniu.

    Pozdrawiam
    Rafał.

  • 2. Data: 2003-08-13 09:22:24
    Od: "Jean" <j...@w...pl>

> [...]
    > świadczenia i teraz Teściowa przepisuje znów ta działalność na niego
    > (zakładam znów ze to przepisywanie nie powoduje utraty przywileju niebycia

    1. nie kombinuj
    2. osoba ktora ma nabyc SP musi byc zatr. w ostatnim zakladzie przez 6
    miesiecy, wiec pkt.1
    3. osoba ktora ma SP, ZPE, zas.bez. nie moze prowadzic DG, wiec pkt.1

    Jean

  • 3. Data: 2003-08-13 19:11:39
    Od: "Rafał" <r...@i...pl>

    > 1. nie kombinuj

    Kto nie kobinuje ten w kozie nie siedzi ;). Roznica miedzy kombinowaniem a
    niekombinowaniem w tym przypadku to ponad 100 000 zl. Chyba warto, nie?

    > 2. osoba ktora ma nabyc SP musi byc zatr. w ostatnim zakladzie przez 6
    > miesiecy, wiec pkt.1

    Wg cytowanego juz przeze mnie dodatku do GW sa 4 drogi uzyskania SP dla
    mężczyzny:

    1. 63 lata zycia + 25 lat pracy+ zwolnienie z pracy (bez wzgledu na rodzaj
    zwolnienia, takze zakonczenie dzialalnosci gospodarczej)+ minimalny okres
    zatrudnienia u ostatniego pracodawcy jest niewymagany

    2. 55 lat zycia + 35 lat pracy + zwolnienie z przyczyn dotyczacych zakladu
    pracy + minimalny okres zatrudnienia u ostatniego pracodawcy 6 miesiecy.

    3. bez wzgledu na wiek + 40 lat pracy + zwolnienie z przyczyn dotyczacych
    zakladu pracy + minimalny okres zatrudnienia u ostatniego pracodawcy 6
    miesiecy.

    4. bez wzgledu na wiek + 39 lat pracy + zwolnienie w zwiazku z
    niewyplacalnosca pracodawcy + minimalny okres zatrudnienia u ostatniego
    pracodawcy jest niewymagany

    > 3. osoba ktora ma SP, ZPE, zas.bez. nie moze prowadzic DG, wiec pkt.1

    Jestes pewien? Mysle, ze taka osoba moze sobie dorobic do ilus tam zlotych,
    wiec to moze tez jest do obejscia. Moze mozna ja zatrudnic u kogos kto
    bedzie prowadzil ta dzialalnosc?

    Mojego Tescia dotyczy w/g mnie pk 4 z w/w punktow. Tak wiec ponownie prosze
    o wyprowadzenie (a nie wprowadzanie) mnie z bledu w moim rozumowaniu
    przedstawionym w pierwszym poscie.

    Pozdrawiam Rafal

  • 4. Data: 2003-08-13 19:36:43
    Od: "Jean" <j...@w...pl>

> [...]
    > zwolnienia, takze zakonczenie dzialalnosci gospodarczej)+ minimalny okres
    > zatrudnienia u ostatniego pracodawcy jest niewymagany

    tu odpada, wiek 55

    > 4. bez wzgledu na wiek + 39 lat pracy + zwolnienie w zwiazku z
    > niewyplacalnosca pracodawcy + minimalny okres zatrudnienia u ostatniego
    > pracodawcy jest niewymagany

    to jest np dla PKPowcow, poczytaj o niewyplacalnosci pacodawcy na podst.
    prawa upadlosciowego

    > Jestes pewien? Mysle, ze taka osoba moze sobie dorobic do ilus tam
    zlotych,
    > wiec to moze tez jest do obejscia. Moze mozna ja zatrudnic u kogos kto
    > bedzie prowadzil ta dzialalnosc?

    nie moze miec DG - gdyz emeryt musi spelniac warunki bezrobotnego (art.2
    ust1 pkt 2),
    a suma SP i tego co zarobi nie moze przekraczac 200% zasilku (art.37n)

    to byla jedna kwestia, druga jest taka, ze od 1 stycznia ma sie zmienic
    ustawa o bezrobociu (bedzie to ustawa o promocji zatrudnienia) i emeryci
    odejda do zusu i na dzis dzien jest ciezko powiedziec jak to bedzie....

    Jean

  • 5. Data: 2003-08-19 08:09:27
    Od: "rafal" <v...@i...pl>

    THX :)