1. Data: 2003-08-13 06:37:48
Temat:Swiadczenie przedemerytalne a dzialalnosc gospodarcza
Od:"rafal" <v...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Mam taki maly pomysl i ponieważ jestem raczej laikiem w sprawach, o
których pisze poniżej proszę o pokazanie mi ewentualnych słabych miejsc
tego pomysłu. Otóż mój Teść ma 55 lat, i ma już 39 lat pracy i prowadzi
malutka działalność gospodarcza (obwoźny handelek obuwiem) i co chyba
istotne, nie jest Vat-owcem. Zapragnął on przejść na świadczenie
przedemerytalne, celem oczywiście niepłacenia 700 zł ZUSu i otrzymywania 500
zł zasiłku. Po otrzymaniu tegoż zasiłku planuje sobie dalej w spokoju
handlować. Poza tym, nie chce, przy okazji tej kombinacji, utracić
przywileju niebycia Vatowcem. Twierdzi, ze gdyby zlikwidował działalność i
zaczął ja od nowa musiałby płacić Vat co byłoby dla niego bardzo
niekorzystne.
Zgodnie z tym co wyczytałem w dodatku do GW z dnia 23.07.03 (Świadczenia
przedemerytalne dla kogo kiedy i ile) może przejść na to świadczenie pod
warunkiem, ze po 01.01.04 zakład pracy w którym pracuje zwolni go z powodu
niewypłacalności pracodawcy.
Tak wiec uknułem taki plan, Teść 01.12.03 przepisuje działalność na
Teściową (zakładam, ze przepisanie dzialanosci nie powoduje utraty
przywileju niepłacenia Vatu), Ja w tym czasie zakładam taka działalność
(jako ze ona jest nowa staje się Vatowcem), zatrudniam Teścia i po 01.01.04
bankrutuje, wystawiam Teściowi odpowiednie zaświadczenie, ze zwalniam go z
powodu mojej niewypłacalności. On w tym momencie nabywa prawa do ubiegania
się o świadczenie przedemerytalne, a ja kończę karierę prywatnego
przedsiębiorcy. Teść po jakimś czasie staje się szczęśliwym posiadaczem
świadczenia i teraz Teściowa przepisuje znów ta działalność na niego
(zakładam znów ze to przepisywanie nie powoduje utraty przywileju niebycia
Vatowcem).

Tak wiec na koniec tej całej kombinacji Teść ma świadczenie przedemerytalne
i tym samym 1100 miesięcznie w kieszeni, prowadzi dalej swoja działalność, a
ja mam plusa jako dzielny Zięć ;)

Ponieważ pewnie nietrudno zauważyć, ze jestem lai(koni)kiem w sprawach
Vatowo-dzialalnosciowo-gospodarczych proszę bardzo o wskazania mi luki w tym
rozumowaniu.

Pozdrawiam
Rafał.

2. Data: 2003-08-13 09:22:24
Od:"Jean" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> świadczenia i teraz Teściowa przepisuje znów ta działalność na niego
> (zakładam znów ze to przepisywanie nie powoduje utraty przywileju niebycia

1. nie kombinuj
2. osoba ktora ma nabyc SP musi byc zatr. w ostatnim zakladzie przez 6
miesiecy, wiec pkt.1
3. osoba ktora ma SP, ZPE, zas.bez. nie moze prowadzic DG, wiec pkt.1

Jean

3. Data: 2003-08-13 19:11:39
Od:"Rafał" <r...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> 1. nie kombinuj

Kto nie kobinuje ten w kozie nie siedzi ;). Roznica miedzy kombinowaniem a
niekombinowaniem w tym przypadku to ponad 100 000 zl. Chyba warto, nie?

> 2. osoba ktora ma nabyc SP musi byc zatr. w ostatnim zakladzie przez 6
> miesiecy, wiec pkt.1

Wg cytowanego juz przeze mnie dodatku do GW sa 4 drogi uzyskania SP dla
mężczyzny:

1. 63 lata zycia + 25 lat pracy+ zwolnienie z pracy (bez wzgledu na rodzaj
zwolnienia, takze zakonczenie dzialalnosci gospodarczej)+ minimalny okres
zatrudnienia u ostatniego pracodawcy jest niewymagany

2. 55 lat zycia + 35 lat pracy + zwolnienie z przyczyn dotyczacych zakladu
pracy + minimalny okres zatrudnienia u ostatniego pracodawcy 6 miesiecy.

3. bez wzgledu na wiek + 40 lat pracy + zwolnienie z przyczyn dotyczacych
zakladu pracy + minimalny okres zatrudnienia u ostatniego pracodawcy 6
miesiecy.

4. bez wzgledu na wiek + 39 lat pracy + zwolnienie w zwiazku z
niewyplacalnosca pracodawcy + minimalny okres zatrudnienia u ostatniego
pracodawcy jest niewymagany

> 3. osoba ktora ma SP, ZPE, zas.bez. nie moze prowadzic DG, wiec pkt.1

Jestes pewien? Mysle, ze taka osoba moze sobie dorobic do ilus tam zlotych,
wiec to moze tez jest do obejscia. Moze mozna ja zatrudnic u kogos kto
bedzie prowadzil ta dzialalnosc?

Mojego Tescia dotyczy w/g mnie pk 4 z w/w punktow. Tak wiec ponownie prosze
o wyprowadzenie (a nie wprowadzanie) mnie z bledu w moim rozumowaniu
przedstawionym w pierwszym poscie.

Pozdrawiam Rafal

4. Data: 2003-08-13 19:36:43
Od:"Jean" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zwolnienia, takze zakonczenie dzialalnosci gospodarczej)+ minimalny okres
> zatrudnienia u ostatniego pracodawcy jest niewymagany

tu odpada, wiek 55

> 4. bez wzgledu na wiek + 39 lat pracy + zwolnienie w zwiazku z
> niewyplacalnosca pracodawcy + minimalny okres zatrudnienia u ostatniego
> pracodawcy jest niewymagany

to jest np dla PKPowcow, poczytaj o niewyplacalnosci pacodawcy na podst.
prawa upadlosciowego

> Jestes pewien? Mysle, ze taka osoba moze sobie dorobic do ilus tam
zlotych,
> wiec to moze tez jest do obejscia. Moze mozna ja zatrudnic u kogos kto
> bedzie prowadzil ta dzialalnosc?

nie moze miec DG - gdyz emeryt musi spelniac warunki bezrobotnego (art.2
ust1 pkt 2),
a suma SP i tego co zarobi nie moze przekraczac 200% zasilku (art.37n)

to byla jedna kwestia, druga jest taka, ze od 1 stycznia ma sie zmienic
ustawa o bezrobociu (bedzie to ustawa o promocji zatrudnienia) i emeryci
odejda do zusu i na dzis dzien jest ciezko powiedziec jak to bedzie....

Jean

5. Data: 2003-08-19 08:09:27
Od:"rafal" <v...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

THX :)