PracaGrupypl.praca.dyskusjeart.188 Kodeksu Pracy › Re: art.188 Kodeksu Pracy
    From: "waczek" <w...@i...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: art.188 Kodeksu Pracy
    Date: Fri, 19 Mar 2004 18:16:48 +0100

    Witam,

    Użytkownik "hopbec" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:c3f5ps$9rh$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > dzieki, ale nie mam pewnosci czy po zmianie Kodeksu Pracy w 2004 roku
    > przypadku kiedy żona nie pracuje ( a u mnie w zakładzie pracy kadrowa
    mówi
    > że skoro nie pracuje to ja nie mogę wziąść 2 dni opieki) to mąż może
    > korzystać. Z góry dzieki za odpowiedź. ( chętnie poparta art. lub
    > paragrafem)

    Kadrowa nie ma racji. Z uprawnienia może korzystać tylko jedno z
    rodziców i to jest jedyne ograniczenie.
    Art. 188 Kodeksu pracy nadal obowiązuje, a które z rodziców będzie
    korzystać z tego uprawnienia, zależy wyłącznie od decyzji rodziców, a
    nie kadrowej:

    Art. 188. Pracownikowi wychowującemu przynajmniej jedno dziecko w wieku
    do 14 lat przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy na
    2 dni, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

    Art. 189.1. Jeżeli oboje rodzice lub opiekunowie dziecka są zatrudnieni,
    z uprawnień określonych w art. 148 pkt 3, art. 178 § 2, art. 186 § 1 i
    2, art. 186.1-186.5, art. 186.7 i art. 188 może korzystać jedno z nich.

    Skoro jesteś pracownikiem, rodzicem dziecka w wieku do 14 lat, w Twojej
    teczce akt osobowych powinno znajdować się oświadczenie o zamiarze lub
    braku zamiaru korzystania z uprawnienia określonego w art. 188 Kodeksu
    pracy. Wynika to z rozporządzenia MPiPS z 28.05.1996 r., patrz poniżej.

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ

    z dnia 28 maja 1996 r.

    w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach
    związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych
    pracownika.

    (Dz. U. Nr 62, poz. 286)

    Na podstawie art. 2981 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje:

    (...)

    Rozdział 2

    Prowadzenie akt osobowych i dokumentacji w sprawach związanych ze
    stosunkiem pracy

    § 6. 1. Pracodawca zakłada i prowadzi oddzielne dla każdego pracownika
    akta osobowe.

    2. Akta osobowe pracownika składają się z 3 części i obejmują:

    1) w części A - dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o
    zatrudnienie, określone w przepisach § 1 ust. 1 i 2;

    2) w części B - dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz
    przebiegu zatrudnienia pracownika, w tym:

    (...)

    c) oświadczenie pracownika będącego rodzicem lub opiekunem dziecka, o
    którym mowa w art. 1295 pkt 3, art. 178 § 2 i art. 188 Kodeksu pracy, o
    zamiarze lub o braku zamiaru korzystania z uprawnień określonych w tych
    przepisach,

    (...)

    Raz złożone oświadczenie można zmienić, jeżeli taka będzie wola obojga
    rodziców.
    Jeżeli w Twojej teczce akt osobowych nie ma takiego oświadczenia, to
    oznacza, że Twoje akta osobowe są prowadzone nie najlepiej.

    Pozdrawiam

    wa