PracaGrupypl.praca.dyskusjeCo to jest: system SAP R/3 ? › Re: Co to jest: system SAP R/3 ?
    From: "SławekM" <m...@p...USUN.onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Co to jest: system SAP R/3 ?
    Date: Fri, 8 Nov 2002 08:56:34 +0100

    > Jak bedziesz mial jakies pytania to wal na priv. A ci, ktorzy maja zamiar
    > poujadac na temat SAP-a czy postu proszeni sa o .... ;-)

    Ech, ja rozumiem, że t-systems żyje z SAP-a, ale to nie znaczy, że ja nie
    mogę mieć na jego temat innego zdania.
    Pracuję w dużej firmie, gdzie mamy to cudo. Moje odczucia są subiektywnie
    inne, niestety:

    > ? Obniżka kosztów realizowanych usług czy produkowanych dóbr,
    - można z tym polemizować, zwłaszcza gdy uwzględni się cenę zakupu i
    utrzymania tego molocha, koszty te muszą rozłożyć się na sprzedane produkty

    > ? Zwiększenie zyskowności sprzedaży,
    - patrz wyżej

    > ? Poprawa płynności finansowej,
    - patrz wyżej

    > ? Zmniejszenie zatrudnienia,
    - chwilowo tak, tyle że w zamian trzeba zatrudnić specjalistów, którzy za
    grube pieniądze będą opowiadać, jak to będzie wspaniale, gdy już zrobią te
    moduły, które zamówiliśmy... :-)

    > ? Podniesienie wydajności pracy,
    - to zależy, czy dany raport da się wykonać tak jak chcemy, czy nie
    (przeważnie się nie da)

    > ? Obniżka kosztów operacyjnych,
    - to pobożne życzenia

    > ? Dokładna identyfikacja i kontrola wszelkich procesów zachodzących w
    > przedsiębiorstwie,
    - no, z tym się można zgodzić

    > ? Przejrzysty system raportowania i natychmiastowy dostęp do wszelkich
    > niezbędnych informacji,
    - patrz punkt "podniesienie wydajności pracy"

    > ? Poprawa organizacji przedsiębiorstwa,
    - nie zauważyłem, żeby SAP jakkolwiek poprawiał organizację przedsiębiorstwa

    > ? Szybkość obiegu dokumentacji.
    - z tym też się można zgodzić

    ... tyle że dokładną identyfikację procesów i obieg dokumentów zapewniają
    inne, o wiele tańsze programy, do których nie trzeba wynajmować armii
    konsultantów i płacić gigantycznych sum za support techniczny.
    Ponadto systemy typu SAP nie są przystosowane do polskich realiów. Kadry i
    płace oraz różne ZUS-y są w mojej firmie obsługiwane przez inne programy,
    gdyż SAP wymięka. Znam przypadek wdrożenia innego molochowatego systemu ERP,
    w którym firma wdrażająca stwierdziła, że amerykańscy programiści nie są w
    stanie zrozumieć polskiego systemu rozliczeń z ZUS-em i takiego modułu nie
    zrobią.
    Zupełnie nie rozumiem, za co płaci się te setki tysięcy dolarów.

    pzdr.
    SławekM