PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jaka umowa lepsza?

  • 1. Data: 2002-07-24 13:17:51
    Temat: Jaka umowa lepsza?
    Od: "Tomasz L." <a...@p...com>

    Witam.

    Moja firma (jednoosobowa DG) świadczy pewne usługi klientom.
    Umowa z klientem o świadczenie tych usług przewiduje opłatę aktywacyjną
    i okresowy abonament. Do pośrednictwa w zawieraniu umów z klientami chcę
    zatrudnić osoby fizyczne i płacić im prowizję od zawartych umów.
    Jako sposób rozliczeń z pośrednikami biorę pod uwagę umowę zlecenie i
    umowę agencyjną. W związku z tym mam kilka pytań:

    1. Czy dla umowy agencyjnej określone są zryczałtowane KUP tak jak dla
    umowy zlecenia (20%)?

    2. Czy umowa zlecenie może być zawarta bez określenia terminu
    wykonywania prac - tzn. bezterminowo, a wypłata prowizji następowałaby
    np. okresami?

    3. Czy wypłatę za umowę zlecenie mogę uzależnić od tego, czy umowa
    zawarta z klientem została zrealizowana, a dokładnie od tego czy klient
    zapłacił za usługę?

    4. W KC w części o umowie agencyjnej jest zapis, że jeżeli umowa z
    klientem jest realizowana częściami, agentowi przysługuje prowizja od
    poszczególnych części. Czy w takim razie mogę w umowie zastrzec, że
    prowizja jest wypłacana jednorazowo bez względu na okres, w jakim klient
    będzie korzystał z moich usług? Inaczej mówiąc, czy kolejne okresy
    abonamentowe trzeba traktować z punktu widzenia wypłaty prowizji dla
    pośredników jako części umowy z klientem?

    5. Na co muszę zwrócić uwagę przy formułowaniu umów z pośrednikami, żeby
    ustrzec się nieuzasadnionych roszczeń finansowych pośredników?

    6. Jeżeli podpiszę umowę z pośrednikiem - studentem, jakich powinienem
    żądać od niego dokumentów potwierdzających fakt studiowania (chodzi o
    możliwość niepłacenie ubezpieczeń)?

    7. Jakich muszę dopełnić formalności względem ZUS i US, gdy pośrednikiem
    jest student lub pracownik etatowy, za którego nie trzeba płacić ZUS?

    8. Która z tych umów (zlecenia czy agencyjna) będzie lepsza w moim
    przypadku?

    Pozdrawiam
    Tomek