PracaGrupypl.praca.dyskusje › Co to jest: system SAP R/3 ?

  • 11. Data: 2002-11-08 11:57:27
    Temat: Re: Co to jest: system SAP R/3 ?
    Od: "R-nee" <a...@p...onet.pl>

    "SławekM" <m...@p...USUN.onet.pl> wrote in message
    >[...podwarzanie plusow SAP...]

    > ... tyle że dokładną identyfikację procesów i obieg dokumentów zapewniają
    > inne, o wiele tańsze programy, do których nie trzeba wynajmować armii
    > konsultantów i płacić gigantycznych sum za support techniczny.

    Gdy jest to firma duza i masz 50 roznych programow ktore beda musialy sie
    wymieniac dannymi i to w chwili kiedy Ty jako uzytkownik tego zechcesz, to
    zobaczysz dlaczego te "super" programy sa takie tanie.

    > Ponadto systemy typu SAP nie są przystosowane do polskich realiów. Kadry i
    > płace oraz różne ZUS-y są w mojej firmie obsługiwane przez inne programy,
    > gdyż SAP wymięka. Znam przypadek wdrożenia innego molochowatego systemu
    >ERP,
    Blah...Blah...Blah... To jest jedyny mankament jak na razie SAP. I skoro
    mowisz ze pracujesz w duzej firmie, to chyba nie chcesz mi powiedziec ze
    jest ona tylo i wylacznie polska napedzana polskim kapitalem. Chyba ze to
    jest KGHM... W kazdym badz razie kazda duza firm BMW, Lufthansa, Adidas,
    Reebok itd. itp. ma mase fabryk oddzialow pododzialow na calym swiecie i
    nawiazujac do tego co Ci napisalem wczesniej wyobraz teraz sobie integracje
    programow ktore napisal w kazdym kraju osobno: Vania Ivanov, Jose Fernandez,
    Bruce Lee, Marek Kowalski, Zdenek Petlicek i jeszcze jakis tam Mbene Mgana z
    Kongo. Wyobrazasz? Ja, nie!

    > w którym firma wdrażająca stwierdziła, że amerykańscy programiści nie są w
    > stanie zrozumieć polskiego systemu rozliczeń z ZUS-em i takiego modułu nie
    > zrobią.
    > Zupełnie nie rozumiem, za co płaci się te setki tysięcy dolarów.

    To jest system dla DUZYCH firm ktorych na to stac i ktore znaja cene
    szybkiej i rzetelnej informacji potrzebnej na zaraz, a nie dla firmy Pana
    Kazia ktory ma ZUK'a i kalkulator, a teraz sie zastanawia nad kupnem
    uzywanego komputera.

    Pzdr.

  • 12. Data: 2002-11-08 12:39:46
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 8 Nov 2002 11:57:27 -0000, "R-nee"
    <a...@p...onet.pl> zakodował:

    >Blah...Blah...Blah... To jest jedyny mankament jak na razie SAP.

    AFAIK kadry SAPowe są całkiem niezłe i polskim programom daleko do
    nich.

    >jest ona tylo i wylacznie polska napedzana polskim kapitalem. Chyba ze to
    >jest KGHM...

    Ja bym obstawiał raczej Optimusa

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 13. Data: 2002-11-08 13:56:45
    Od: "Grochu" <g...@g...pl>

    "mer" <b...@n...pl> wrote in message

    > Przeciez to potrafi kazdy w miare porządny program do obslugi firmy, który
    kosztuje na przyklad 4000
    > zł a nie 14 tys. dolarów. W tym tanim też szef na zapleczu bedzie widział
    jak obrót zrobiłeś w
    > sklepie od frontu, ile na tym zarobiłeś, co zamówić, itp.
    > Gdzie jest różnica? Może dasz jakiś jeden przykład?

    A jak masz powiedzmy 400 fabryk rozsianych na całym świecie to też będziesz
    korzytał z programiku napisanego przez firemkę "Pisanie programów s.c.", z
    dokumentacją na ksero?
    SAP R3 to system dla DUŻYCH firm, które sobie mogą (muszą?) pozwolić na
    wydajny serwer, infrastrukturę sieciową. Jest to system sprawdzony i
    stosowany na całym świecie w poważnych przedsiębiorstwach. Specjalistę od
    SAPa możesz znaleźć też w każdym kraju.
    Dla kontrahentów i akcjonariuszy informacja, że używasz SAPa jest także
    ważna, bo jest to w pewnym sensie gwarancja że nie wpie******sz kasy w błoto
    jak np. ZUS w system Prokomu.
    Dokumentacja SAPa dostępna jest w wielu językach i jest naprawdę
    przeogromna.

    A co do wykorzystania podam Ci przykład z życia wzięty, do czego może się
    przydać dobry system ERP/MRP:

    Klient (w Polsce) składa zamówienie w centrlanym magazynie firmy (w
    Niemczech) na 1000 sztuk jakiegoś urządzenia.
    Urządzenie składa się z wielu części. Cała lista tych części jest zapisana w
    module planowania produkcji. Niektóre podzespoły urządzenia produkowane są w
    fabrykach należących do koncernu (głównie w Niemczech, niektóre w Polsce, w
    Czechach, we Włoszech i we Francji). Niektóre części trzeba kupić od
    zewnętrznych dostawców. Aby zrealizować zamówienie, należy
    wyprodukować/zakupić odpowiednią ilość poszczególnych części. Moduł
    zarządzania produkcją obliczy zapotrzebowaine na materiał, czas na
    maszynach, narzędzia itp., może obliczyć prognozowany czas produkcji części,
    moduł zakupów może wygenerować zlecenie zakupu potrzebnych podzespołów.
    Gdyby to wszystko mieli robić ludzie, pomyśl ile musieli by wykonać
    telefonów między sobą, ile by to trwało i ile trzeba by było im zapłacić.
    Być może klient gdyby musiał dłużej czekać zrezygnowałby w ogóle i poszedł
    do konkurencji.
    Ot i tyle

    Pozdrawiam

    Grochu

  • 14. Data: 2002-11-08 14:08:59
    Od: "R-nee" <a...@p...onet.pl>

    "Kaizen" <x...@c...sz> wrote in message
    > Pięknego dnia Fri, 8 Nov 2002 11:57:27 -0000, "R-nee"
    > <a...@p...onet.pl> zakodował:

    > AFAIK kadry SAPowe są całkiem niezłe i polskim programom daleko do
    > nich.
    Nie wiem nie mialem w PL z nimi do czynienia tylko wiem ze powiedzmy 2 lata
    temu nikt niechciala HR'u w Polsce, ale skoro tak mowisz to pewnie tak jest,
    bo w SAP wszystko jest na poziomie.

    > Ja bym obstawiał raczej Optimusa

    No to faktycznie moze im bez sensu ten R3, chociaz pewnie mialo to zwiekszyc
    wartosc firmy. Jak by przykladowo chcieli Optimus'a sprzedac na zachod to to
    czy jest R3 (czy nawet inny ERP) czy nie wydaje mi sie odgrywa duza role.

    Pzdr.

  • 15. Data: 2002-11-08 15:38:42
    Od: "mer" <b...@n...pl>

> [...]
    > Być może klient gdyby musiał dłużej czekać zrezygnowałby w ogóle i poszedł

    OK. Przy wielu firmach współpracujących ze soba to masz racje.
    Mam tylko pytanie. W jaki sposób są wymieniane dane pomiedzy firmami rozsianymi po
    swiecie? Via
    satelita?

    mer

  • 16. Data: 2002-11-09 09:21:05
    Od: "Marcin Ozdzinski" <mozdzins@sim+net.pl>

    > OK. Przy wielu firmach współpracujących ze soba to masz racje.
    > Mam tylko pytanie. W jaki sposób są wymieniane dane pomiedzy firmami
    rozsianymi po swiecie? Via
    > satelita?
    No cóż może być jedna wspólna tzw. instancja dla całej globalnej firmy ale
    tak się raczej nie robi.
    Wykorzystuje się IDOC lub interfejs EDI.
    Jak chcesz się trochę o tym dowiedzieć poprzeglądaj www.sapfans.com

  • 17. Data: 2002-11-09 15:02:52
    Od: "rafal" <g...@o...pl>

    Odp: Co to jest: system SAP R/3 ? = dużo informacji w jednym miejscu ,
    mnogość analiz (wstecznych i prognoz)
    b.duzo wydanej kasy na licencje , niekonczace sie szkolenia , wdrozenia
    zakonczone czesciowym sukcesem,
    niekonczace sie poprawki pod konkretnego klienta , staly abonament $ na
    support ,bardzo zawile prawnie umowy ,
    stac najbogatszych a innych wciaga do grobu

    ?? : Co to jest dla SAP mała firma wszystkie firmy mniejsze od coca-coli i
    boeinga . KONIEC

    rafal

  • 18. Data: 2002-11-11 10:25:38
    Od: "BogdanStraszny" <c...@p...onet.pl>

    Użytkownik "mer" <b...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    jak obrót zrobiłeś w
    > sklepie od frontu, ile na tym zarobiłeś, co zamówić, itp.
    > Gdzie jest różnica? Może dasz jakiś jeden przykład?

    Pozwolę się całkowicie nie zgodzić z powyższym :)) Już samo stwierdzenie 'w
    miare porządny program do obslugi firmy ... za 4000zł' posiada wg mnie gład
    w założeniu. Przede wszystkim powinniśmy sobie odpowiedzieć na pytanie dla
    jakiego biznesu ten soft jest nam potrzebny. To co napisałeś o 'szefie na
    zapleczu' to powiedzmy 0,5 % tego co umożliwia system klasy ERP. Dorzuć
    sobie do tego, że tak tylko delikatnie wspomnę, produkcję (!), planowanie
    (DRP + MRP), gospodarkę magazynową (!), dystrybucję, sprzedaż z prawdziwego
    zdarzenia no i trochę FK :)) Reasumując - realizacja takiego systemu to
    niebagatelne przedsięwzięcie wymagające od twórcy nie tylko wiedzy
    informatycznej, ale przede wszystkim doświadczenia i wiedzy biznesowej (a
    tego zespoły wdrożeniowo-projektujące uczą się latami). Sorry, ale niewiele
    ma to wspólnego z takim dajmy na to Subiekcikiem :))) Nie ta liga :)

    > Ty chyba też przesadzasz. Aby to mieć to trzeba podjąć właściwą decyzje na
    podstawie interpretacji
    > informacji jakie daje chyba każdy system sprzedaży.
    > A to juz jest zasługa odpowiedniego człowieka na odpowiednim miejscu a nie
    maszyny.

    Ewidentnie widać po tym co napisałeś, że brakuje CI tego o czym pisałem
    wcześniej - a więc wiedzy biznesowej i doświadczenia :) Sytuacja o której Ty
    piszesz jest poprawna w sklepiku/małej hurtowni gdzie mamy wąską
    spoecjalizację, nic nie produkujemy i nie mamy za dużego obrotu. Jeśli
    przekroczysz te granice to uwierz mi, że nawet genialny planista i wizjoner
    nie będzie w stanie zinterpretować niczego sensownie - informacji będzie za
    dużo i klapa gotowa. Człowiek jest bardzo ważny, ale możliwości naszej
    percepcji są niestety ograniczone... Bez dobrego ERP wiele firm
    produkcyjnych nie ma prawa bytu w dzisiejszej drapieżnej rzeczywistości.
    Takie są fakty i często spotykam się z sytuacją, gdy brak świadomości
    informatycznej u top managementu wielu firm prowadzi najpierw do spadku
    sprzedaży, utraty pozycji na rynku a później... Chyba wszystko jasne?

    > A tak wogóle to ciekawi mnie SAP, ale nie mialem z nim kontaktu i może
    dlatego nie chce mi sie
    > wierzyć, że jest naprawde wart tyle ile kosztuje.

    Ja jestem zdania, że nie jest wart :) Jest wiele innych systemów oferujacych
    funkcjonalność podobną i lepszą za mniejsze pieniądze. W Polsce decyzje o
    wdrożeniu SAPa są często związane z wymogami korporacyjnymi (korporacja
    przejmuje polską firmę i wymaga tego systemu), a jeśli nie to na takie
    wdrożenie decydują się molochy nie bardzo liczące się z kosztami :) Ale to
    już tylko moje zdanie :)

    Pozdrawiam
    Boguś

  • 19. Data: 2002-11-11 10:43:12
    Od: "BogdanStraszny" <c...@p...onet.pl>

    Użytkownik "R-nee" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Sa 2 najwazniesze punkty dotyczace przewagi R3 w tym wypadku. Po 1sze jest
    > praktycznie jedyny, po 2gie zaden ten ktory z nim konkuruje nawet nie
    jeczy
    > do ilosci i jakosci rozwiazan ktore SAP wprowadzil w zycie.

    ROTFL :))
    Ad. 1. Dla przykładu tylko z rozwiązań międzynarodowych - rozwiązania tej
    klasy oferują JDEdwards, QAD czy Siebel.
    Ad. 2. Teza na co najmniej średnią dyskusję akademicką :)) Co to znaczy 'do
    ilości'? :)) Nie wiem jakie masz doświadczenia z jakością innych systemów
    tej klasy, ale ja śmiało mogę powiedzieć, że jakość oferowana przez SAP
    nijak ma się do ceny wymaganej za ten system. Przelicz sobie kolego koszty
    wdrożenia, czas wdrożenia (!) i support :)) Bądź realistą - myślisz, że jak
    wywalisz 1 mln $ na SAPa to będzie Ci on chodził bezbłędnie? :)) He heh - w
    życiu Karola :)
    Moim zdaniem trzeba mierzyć zawsze cele na możliwości - inwestycje
    informatyczne tej klasy powinny być zawsze mądrze i dogłębnie rozpatrywane.
    Co z tego, ze mam SAPa jeśli tenże nie ma wydruku kodów kreskowych? :)) A
    więc kolejne 150k $ na zewnętrze rozwiązanie oczywiście rekomendowane przez
    SAP :) I tak ziarnko do ziarnka zbierze się... kolejny milionik ;)) Jeśli
    Twoją firmę stać na taką inwestycję i zależy CI na papirze, że na Twoich
    serwerach buszuje Abap (nie Apap ;)) no to powodzenia :) Je jestem pewien,
    że można to zrobić taniej i sprawniej.

    Pozdrawiam
    Boguś

  • 20. Data: 2002-11-11 10:51:20
    Od: "BogdanStraszny" <c...@p...onet.pl>

    > Blah...Blah...Blah... To jest jedyny mankament jak na razie SAP. I skoro
    > mowisz ze pracujesz w duzej firmie, to chyba nie chcesz mi powiedziec ze
    > jest ona tylo i wylacznie polska napedzana polskim kapitalem.

    O czym Ty do mnie mówisz? :)))
    Mankament???
    Nazywajmy rzeczy po imieniu - to jest DYSKWALIFIKACJA dla działalności
    fiskalnej prowadzonej w polskich warunkach :))
    A co do tego ma kapitał zewnętrzny???? Nie kleję intrygi. Przecież faktury i
    dokumenty magazynowe (sorry, ale zagramanica tego też nie ma :)) wystawiasz
    w Polsce i muszą one odpowiadać wymogom polskiego prawa :))

    Zdroowka
    Boguś