PracaGrupypl.praca.dyskusje › CZY PRZYSŁUGUJE ODPRAWA??

  • 1. Data: 2007-01-23 13:27:14
    Temat: CZY PRZYSŁUGUJE ODPRAWA??
    Od: k...@w...pl

    Czy przysługuje odprawa emerytalna osobie, która w tym roku ukończy
    55 lat i przechodzi na wcześniejszą emeryturę, i co najważniejsze
    pracuje o prywatnego przedsiębiorcy, który nie uznaje nagród
    jubileuszowych, premii itp. Czy w takim razie wymiga się od
    wypłacenia odprawy?????

  • 2. Data: 2007-01-23 14:36:11
    Temat: Re: CZY PRZYSŁUGUJE ODPRAWA??
    Od: adam <a...@w...pl>

    k...@w...pl napisał(a):
> [...]
    > pracuje o prywatnego przedsiębiorcy, który nie uznaje nagród
    > jubileuszowych, premii itp. Czy w takim razie wymiga się od

    niestety nie wiem, ale nurtuje mnie jaki widzisz związek między odprawą
    emerytalną a nagrodą jubileuszową lub premią (poza oczywistym - że
    chodzi o pieniądze).

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2007-01-25 10:07:33
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 23 sty o godzinie 14:27, na pl.praca.dyskusje, k...@w...pl
    napisał(a):

> [...]
    > pracuje o prywatnego przedsiębiorcy, który nie uznaje nagród
    > jubileuszowych, premii itp. Czy w takim razie wymiga się od

    Zgodnie z art. 92^1 K.p. pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do
    renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy
    ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje odprawa
    pieniężna w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia. Pracownik, który
    otrzymał odprawę, nie może ponownie nabyć do nie prawa.

    Odprawa emerytalno-rentowa jest świadczeniem należnym każdemu pracownikowi,
    który spełni warunki sprecyzowane w art. 92^1 K.p. Oznacza to, że odprawa
    ta przysługuje zarówno zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę, powołania,
    wyboru, mianowania i spółdzielczej umowy o pracę.

    Odprawę oblicza się, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra
    Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu
    ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia
    stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków
    wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w
    Kodeksie pracy, Dz. U. Nr 62, poz. 289, z późn. zm. oraz z 2003 r. Nr 230,
    poz. 2292,według zasad obowiązujących przy obliczaniu ekwiwalentu
    pieniężnego za urlop wypoczynkowy.

    Przez spełnienie warunków uprawniających do renty z tytułu niezdolności do
    pracy lub emerytury należy rozumieć uzyskanie przez pracownika prawomocnej
    decyzji ZUS w sprawie przyznania renty lub emerytury, nie jest przy tym
    konieczne aby pracownik rozpoczął pobierać świadczenie rentowe, wystarczy
    jeśli spełni drugi warunek polegający na ustaniu dotychczasowego stosunku
    pracy z powodu przejścia na rentę lub emeryturę. W konsekwencji datą
    wymagalności tego roszczenia jest właśnie data prawomocnej decyzji o
    przyznaniu renty lub emerytury.

    Przez spełnienie warunków uprawniających do emerytury lub renty, należy
    rozumieć każdy rodzaj świadczenia emerytalnego, a także każdy rodzaj
    świadczenia rentowego z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do
    pracy, oraz bez względu na to czy renta została przyznana na stałe czy
    okresowo.

    Ustanie stosunku pracy w związku z przejściem na rentę lub emeryturę,
    polega na tym, że stosunek pracy może być zarówno rozwiązany (art. 30 § 1
    K.p.), jak również może wygasnąć np. w przypadku określonym w art. 74 K.p.
    Nie ma przeszkód, aby pracownik nabył prawo do odprawy w razie, gdy nastąpi
    rozwiązanie umowy o pracę zawartej na czas określony, jeżeli ta okoliczność
    pozostaje w zbiegu z nabyciem prawa do świadczenia rentowego. Pracownik
    może również rozwiązać umowę o pracę zawartą w pełnym wymiarze czasu pracy
    i nawiązać umowę np. na pół etatu, nabywając prawo do odprawy.
    Okoliczności dotyczące ustania stosunku pracy muszą być związane czasowo z
    uzyskaniem prawa do renty lub emerytury, co oznacza, że choroba pracownika
    w czasie trwania stosunku pracy, trwająca bez przerwy po jego ustaniu a
    następnie uzyskanie prawa do renty lub emerytury wyczerpują tę przesłankę.

    Ustanie stosunku pracy w związku z przejściem na rentę lub emeryturę nie
    wykluczazbiegu różnych przyczyn rozwiązania umowy. Przykładowo, umo­wę
    rozwiązano z przyczyn nie dotyczących pracownika i równocześnie pracownik
    starający się o rentę uzyskał to świadczenie.
    W takim przypadku, obecnie pracownik ma prawo do obu odpraw, gdyż ustawa z
    dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami
    stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, Dz. U. Nr 90, poz.
    844, z późn. zm. nie określa takich ograniczeń jakie przewidywał art. 8
    ust. 3 ustawy 28.12.1989 r., j.t. Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 980, z
    późn. zm. oraz z 2003 r. Nr 90, poz. 844j.

    Prawo do odprawy można nabyć tylko raz, co oznacza, że może to być odprawa
    rentowa albo odprawa emerytalna a nie każda z nich oddzielnie. Gdyby jednak
    w czasie zatrudnienia u tego samego pracodawcy np. na pół etatu, doszło do
    korzystnych zmian w zakresie odprawy rentowo-emerytalnej, wówczas pracownik
    ten przechodząc na emeryturę nabyłby prawo do odprawy uzupełniającej,
    stanowiącej różnicę między kwotą odprawy emerytalnej a kwotą odprawy
    rentowej, którą uprzednio otrzymał.
    Brak jest natomiast, moim zdaniem, podstaw do obciążania odprawą
    uzupełniającą innego pracodawcy, niż ten, który odprawę już wypłacił,
    zważywszy na różne podmioty zatrudniające płacące te należności, chyba żeby
    miał zastosowanie art. 23^1 Kodeksu pracy, albo z mocy przepisów odrębnych
    obecny pracodawca jest następcą prawnym poprzedniego.
    Odprawę nabywa w zasadzie były pracownik, ponieważ decydujące
    znaczenieposiada ostateczna decyzja ZUS przyznająca rentę lub emeryturę.
    Wobec tego, przewidziany w przepisie ,,zwią­zek" między rozwiązaniem
    stosunku pracy a nabyciem prawa do emerytury lub renty inwalidzkiej może
    mieć nie tylko charakter przyczynowy, ale także czasowy, jak również
    funkcjonalny.
    Każdy z tych elementów z osobna wyczerpuje pojęcie związku
    przyczonowo-skutkowego. Tezę taką zawarł SN w wyroku z dnia 8.12.1993 r. I
    PRN 111/93, OSN 1994/12/243, której przesłanki wraz z uzasadnieniem (mimo
    że orzeczenie zapadło na kanwie innej regulacji) znaj­dują w pełni
    zastosowanie do omawianego przepisu art. 92^1 K.p.

    --
    Herbi
    25-01-2007 11:06:38