1. Data: 2006-11-19 17:42:15
Temat:1/2 etatu a emerytura? bardzo prosze o odpowiedz na kilka pytan?
Od:"Anna Adaszynska" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam do Państwa kilka pytan, w zwiazku z tym ze nie moge odnalezc na nie
odpowiedzi w internecie, a na prawie pracy nie za bardzo znam sie.

Zatrudniony jestem na pol etatu dostaje na papierze ok 650zl miesiecznie
i jak teraz wygladac to bedzie, czy te lata beda liczone do emerytury?

czy przez to ze jest to pol etatu cos trace, jesli tak to co?

Przepracowane mam ok 1 roku dopiero, mam 25 lat ( po studiach)

Szanowni Grupowicze
pisze w imieniu męza bo meczy mnie sytuacja jego zatrudnienia

Po ilu latach pracy przysluguje emerytura, czy trzeba pracowac do 65roku
zycia?

czy aby przejsc na emeryture to zalezy to od wieku czy od lat
przepracowanych jaki wiek jest dla mezczyzny i ile minimum lat pracowac
trzeba aby dostac emeryture i czy lata pracy zatrudnienia na 1/2 się liczą?

im dluzej bedzie pracowal tym emerytura bedzie wyzsza, tzn ile minimum lat
musi pracowac aby dostac emeryture?

czy im wieksza dostanie wyplate na papierze, to wiecej odlozy na zus i
wiecej dostane emerytury, bo tak mi to wyglada?

i teraz pytanie zakladajac, ze pracodawca ma do dyspozycji na pracownika
4tys brutto to ile na reke zostanie pracownikowi
jesli doliczy sie do tego zus i wszystkie inne oplaty?

dlaczego pracodawcy zatrudniac wolna na połowę etatu, co ryzykują
zatrudniając na pełen etat?

bardzo prosze o konkretne odpowiedz na nurtujace nas pytania.

serdecznie dziekuje za pomoc
Ania

2. Data: 2006-11-19 19:12:41
Od:"Any User" <a...@d...com> szukaj wiadomości tego autora

> dlaczego pracodawcy zatrudniac wolna na połowę etatu, co ryzykują
> zatrudniając na pełen etat?

Oprócz czynników standardowych, które zaraz Ci ktoś poda, kilka lat temu
bardzo ważną zaletą połowy etatu był fakt, iż pracownik nie ucieknie po roku
na zasiłek, gdyż po prostu przy takiej umowie nie nabierał do niego prawa.
Przynajmniej w moim rodzinnym mieście bardzo się to liczyło.

3. Data: 2006-11-19 19:31:44
Od:"Nikiel ;-\)" <n...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Anna Adaszynska" <m...@g...pl> napisał w
wiadomości news:ejq66k$chn$1@inews.gazeta.pl...
> i jak teraz wygladac to bedzie, czy te lata beda liczone do emerytury?

Do nowej emerytury liczy się tylko to co uzbierasz na indywidualnym
koncie. To co zgromadzisz, to podzielą przez liczbę przewidywanych
miesięcy życia i tyle ci będą wypłacać. Nie ma więc znaczenia ile lat
przepracowałaś.

> czy przez to ze jest to pol etatu cos trace, jesli tak to co?

Tak jak wspomniał Any User, jeżeli zarabiasz brutto mniej niż najniższa
tj. 899,10 zł to nie będzie ewentualnie przysługiwał ci zasiłek dla
bezrobotnych.

> Po ilu latach pracy przysluguje emerytura, czy trzeba pracowac do
65roku
> zycia?

Dla nowych emerytur będzie się liczyl tylko wiek, nie będzie miały
znaczenia lata pracy. To może się jedynie liczyć do renty.

> czy im wieksza dostanie wyplate na papierze, to wiecej odlozy na zus i
> wiecej dostane emerytury, bo tak mi to wyglada?

Tak.

> i teraz pytanie zakladajac, ze pracodawca ma do dyspozycji na
pracownika
> 4tys brutto to ile na reke zostanie pracownikowi
> jesli doliczy sie do tego zus i wszystkie inne oplaty?

Patrz: google.pl szukanie: kalkulator wynagrodzeń.

> dlaczego pracodawcy zatrudniac wolna na połowę etatu, co ryzykują
> zatrudniając na pełen etat?

Może pracownik jest im potrzebny akurat na pół etatu? Nie zawsze
pracodawca potrzebuje pracownika przez 8h dziennie.

Pozdrawiam
{wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

Nikiel ;-)

--
# od niklu # # gg - 4939629 #
# (A. Einstein) #

4. Data: 2006-11-25 00:35:34
Od:the_foe <t...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 19 Nov 2006 18:42:15 +0100, Anna Adaszynska napisał(a):

> [...]
> zatrudniając na pełen etat?
>
> bardzo prosze o konkretne odpowiedz na nurtujace nas pytania.

emeryture mozesz sobie wybic z glowy. W tej chwili kazdy legalnie pracujacy
placi na siebie i rzesze (ktora bedzie sie powiekszac) emerytow starego
"sposobu rozliczania". Co oznacza, ze im wiecej dostajesz pod stolem tym
lepiej dla Ciebie (pod warunkiem ze pracodawca za duzo sobie nie skubie ;)
- tylko nie zapomnij o oszczedzaniu na stare lata.
Mam 30 lat i gdyby byla mozliwosc to chetnie zbralbym te kasa ktotra
"odlozylem" i zrezygnowal z "panstwowej" emerytury.
Emerytura to taki wynalazek Dwusmarka, zeby zindustralizowac rolnicze
panstwo. Mialo to sens jak srednia zycia ledwo przekraczala 40 lat.