eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Pytania do rekrutera na rozmowie kwalifikacyjnej

Pytania do rekrutera na rozmowie kwalifikacyjnej

2011-12-12 11:24

Zmieniając pracę zależy nam na tym, by trafić do firmy, w której będzie się nam dobrze pracować, a nasze potrzeby jako pracownika będą zaspokojone. Pytania do osoby rekrutującej, na których zadanie mamy przestrzeń podczas rozmowy kwalifikacyjnej, pozwalają zdiagnozować, czy to, czego oczekujemy w nowej pracy znajdziemy czy też boleśnie się rozczarujemy. Jakie pytania zadać i jak je sformułować, by na podstawie odpowiedzi móc podjąć właściwe decyzje - radzą specjaliści z serwisu Praca.pl.

Przeczytaj także: Rozmowa kwalifikacyjna - mowa ciała rekrutera

1. Pytanie o atmosferę pracy

Źle zadane pytanie o atmosferę w pracy to pytanie zadane wprost, w formie otwartej. Pozwala ono rozmówcy na podanie takich faktów, jakie zostaną przez kandydata dobrze odebrane. Unikamy więc pytań typu „czy atmosfera w pracy jest sympatyczna?”; „czy współpracownicy są dla siebie mili?” na takie pytania uzyskamy jedyną słuszną, twierdzącą odpowiedź. Przecież nasz potencjalny szef czy pracownik działu kadr nie powie nam, że mobbinguje pracowników i w ostatnim roku trzech z nich miało zawał.

„Wskaźnikiem tego, czy w firmie jest dobra atmosfera pracy, jest między innymi chęć współpracowników do wspólnego spotykania się również poza pracą, chęć do pracy zespołowej, to, że pracownicy się lubią. Warto to wykorzystać podczas rozmowy kwalifikacyjnej i dopytać rozmówcę o to w jaki sposób świętuje się sukcesy w firmie, jak często projekty wykonywane przez pracowników są efektem pracy zespołowej.” - sugeruje ekspert rynku pracy serwisu Praca.pl Michał Filipkiewicz. Na rozmowie kwalifikacyjnej można zatem poprosić przyszłego szefa o to, by opowiedział coś o każdym z członków zespołu w jakim przyjdzie nam pracować. To w jaki sposób o nich opowiada oraz jak dużo o nich wie, będzie świadczyć o tym czy w firmie panuje miła i serdeczna atmosfera czy raczej pełne napięcia nastawienie na wynik. Poza tym pytanie o zespół zostanie dobrze odebrane przez osobę prowadzącą spotkanie rekrutacyjne.

2. Pytanie o premie

Nieodpowiednie pytania o premie to pytania ogólne, nie precyzujące ani warunków otrzymania premii, ani ich wartości np. „czy w firmie istnieje system premiowy?”; „czy można liczyć na premię?”. Na takie pytania uzyskamy z reguły odpowiedź twierdzącą, która … nic nam nie da. W toku pracy może się okazać, że premie otrzymuje jedynie „pociotek szefa” lub zasady przyznawania premii są tak niejasne, że pracownik nie ma pojęcia, co zrobić by premię dostać ani za co ją dostał. Równie ważne są kwoty premii czym innym będzie bowiem roczna premia w wysokości miesięcznego wynagrodzenia, a czym innym premia otrzymywana dwa razy do roku, ale wysokości 20% pensji. Jak zatem pytać o premie?

„Pytanie o premie musi uwzględniać premie regulaminowe, czyli takie, które są opisane w regulaminie pracy firmy, a zasady jej przyznawania oraz wartość są w związku z tym jasne. Jeśli pracodawca stwierdzi, że w firmie obowiązują jedynie premie uznaniowe, kandydat powinien dopytać o warunki jej przyznawania, częstotliwość i wartość procentową w stosunku do wynagrodzenia.” - wyjaśnia prezes Praca.pl, Krzysztof Kirejczyk. To rozróżnienie na premie regulaminowe oraz uznaniowe jest kluczem do wiedzy dotyczącej zasad przyznawania premii. Pytanie może więc brzmieć „Czy w firmie obowiązują premie regulaminowe? Jak ma się ich wartość do wynagrodzenia?”.

3. Pytanie o rotację

Wysoka rotacja w firmie jest wskaźnikiem tego, że coś się w firmie dzieje niedobrego. Być może atmosfera jest kiepska, być może słabo płacą lub pracownicy nie mają szans na rozwój. W każdej z tych sytuacji nie chcielibyśmy jako pracownik się znaleźć. Pytanie o rotację nie jest proste wzbudza czujność osoby rekrutującej. Źle zadane pytanie to pytanie o wysokim poziomie ogólności np. „jak duża jest w firmie rotacja?”. Na takie pytanie, możemy usłyszeć, że niewielka, nie wiemy bowiem do jakich standardów odnosi się pracodawca.

Lepszym zatem pytaniem będzie prośba o konkretną informację ”Ile osób odeszło z firmy w zeszłym roku?”; „Jak długo poszczególne osoby z mojego działu pracują w firmie?” porównując te dane do ilości pracowników w całej firmie czy dziale, można wnioskować na temat rotacji. Jeśli z firmy zwolniło się około 5 osób, a cała firma liczy 20 pracowników, to oznacza, że w organizacji jest jakiś problem. Jaki? Możemy spróbować dookreślić to kolejnymi pytaniami. „Z jakich powodów najczęściej odchodzą od Państwa pracownicy?”. „Warto pamiętać, że niska rotacja świadczy również o pozytywnej atmosferze w firmie. Wbrew pozorom, pracownik, który czuje się w firmie dobrze, zastanowi się kilka razy, zanim zmieni pracodawcę nawet dla wyższego wynagrodzenia.” - podkreśla Krzysztof Kirejczyk z Praca.pl.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: