eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Jak napisać profesjonalne CV?

Jak napisać profesjonalne CV?

2010-06-30 13:49

Pisanie CV nie jest sprawą łatwą ani błahą. Osobom nieposiadającym odpowiednich umiejętności i doświadczenia, napisanie CV zajmuje nawet kilka godzin, a i tak nie daje pewności co do skuteczności dokumentu. To jak zredagowane jest nasze CV, ma olbrzymi wpływ nie tylko na znalezienie pracy, ale pośrednio na nasze całe życie.

Przeczytaj także: Jakie zdjęcie do CV?

Pisząc swoje CV kandydat powinien pamiętać o kilku zasadniczych sprawach. Po pierwsze o tym, że osoba czytająca jego aplikację ma bardzo często niewiele czasu na wstępne zapoznanie się z CV jednego kandydata. Drugą rzeczą jest fakt, że wielkie znaczenie ma pierwsze wrażenie. To pierwsze wrażenie determinuje bardzo często, czy rekruter będzie dalej baczniej weryfikował CV. Oczywiście podstawowym kryterium, jakim kieruje się rekruter, jest spełnienie oczekiwań związanych z kwalifikacjami wymaganymi na danym stanowisku. Jednak obok faktów związanych z wykształceniem i doświadczeniem bardzo dużą rolę pełni także odpowiednie przedstawienie posiadanych umiejętności i kompetencji.

To wszystko musi być z kolei odpowiednio zredagowane, aby było przyjemne dla oka, by można było od razu poznać, z kim mamy do czynienia i aby wywierało pozytywne wrażenie na czytającym. Gdy połączymy te wszystkie założenia, stworzymy profesjonalne CV, które będzie skutecznym narzędziem w poszukiwaniu pracy dla kandydata oraz bardzo czytelnym i przyjaznym dokumentem dla rekrutera. Dzięki spełnieniu tych założeń, rekruter może efektywniej wykonywać swoją pracę, gdyż oszczędza czas na czytaniu niewłaściwych dokumentów i rozszyfrowywaniu nieczytelnych zapisów w poszukiwaniu istotnych informacji. Zwiększa się tym samym poziom pozyskiwanych kandydatów i zadowolenie ze strony pracodawców.

Jak spełnić założenia dotyczące pisania dobrego CV?

Jest bardzo wiele różnych poradników w księgarniach i w Internecie. Bardzo często dają one wskazówki na temat tego jak nie powinno się pisać i jakich błędów należy się wystrzegać. Jednak niewiele pozycji na rynku pokazuje jak powinno się pisać profesjonalne CV, które jest skuteczne dla kandydata i jednocześnie efektywne dla rekrutera. Temat w całości nie jest też tematem prostym, ale ciągle inspiruje portale internetowe.

Krok po kroku, czyli jak ma powstawać CV
  1. CV musi być czytelne – tzn. nie może zajmować więcej niż 2-3 strony, czcionka musi być odpowiednio dobrana, aby cały dokument był czytelny, zarówno na monitorze komputera jak i po wydrukowaniu. Dokument powinien mieć odpowiednio wyróżnione poszczególne nagłówki i najważniejsze informacje istotne dla danej rekrutacji ( np. jeśli starasz się o pracę, w której wymagany jest angielski to wyróżnij swoją znajomość tego języka), musi być dobrze widoczny numer telefonu komórkowego i imię i nazwisko (najczęściej najbardziej widoczny w większości CV jest napis: „Curriculum Vitae” – a to, nie jest właściwe). Należy też pamiętać o odpowiednim dobraniu układu CV w zależności od długości doświadczenia zawodowego, umiejętności i sukcesów ( cv chronologiczne, skill CV, sukces CV, CV mieszane).
  2. CV powinno zawierać dokładne i rzetelne informacje - na temat twoich kwalifikacji, wykształcenia, kompetencji, umiejętności, szkoleń, kursów i dodatkowych informacji, które pomogą w rekrutacji kandydata.
  3. Konieczny jest profil i cel zawodowy – to jedno lub dwa zdania na początku CV, które charakteryzują kandydata. Pozwala to rekruterowi na bardzo szybkie zapoznanie się, z kim ma do czynienia i podjęcie decyzji, czy będzie dalej zagłębiał się w jego CV (ma to olbrzymie znaczenie szczególnie w sytuacji, kiedy na jedno ogłoszenie nadsyłane są setki CV, a czas na zapoznanie ze wszystkimi jest ograniczony).
  4. Wstaw swoje zdjęcie – żyjemy w epoce obrazu, tzn. telewizji, Internetu, filmów. Jest to najlepiej trenowany przez każdego człowieka kanał zbierania informacji. Trzeba zatem zadbać, aby obraz osoby nakreślany w CV był kompletny i uzupełniony o dobre zdjęcie. Zdjęcie z uśmiechem i wywołujące sympatię (nie może to być zdjęcie zeskanowane z dowodu osobistego lub wycięte ze zdjęcia grupowego). Nie wstawiając zdjęcia kandydat istotnie ogranicza swoje szanse na pozytywne rozpatrzenie jego kandydatury.
  5. CV powinno być przyjemne dla oka i wyróżniać się – nawet najlepszy produkt na półce w markecie nie będzie dobrze się sprzedawał, jeśli nie będzie położony w odpowiednim miejscu i ładnie opakowany. Takim opakowaniem CV jest odpowiednia szata graficzna (kolory, tło, wyróżnienia, czcionka), która pozwala odpowiednio opakować całą treść, aby pomóc w jak najlepszym przekazie najistotniejszych informacji i wyróżnić się z pośród setek podobnych czarno - białych CV.
  6. Prosty język. Powinno się pisać prostym językiem, zrozumiałym dla każdego czytelnika. Trzeba pamiętać, że bardzo często rekruter nie jest bezpośrednim przełożonym i może nie znać specyficznego języka dla konkretnego zawodu. Nie powinno się, zatem stosować skrótów myślowych, skrótów technicznych, zwrotów, które nie będą czytelne dla laika. Jeśli takie skróty trzeba zastosować, to warto opatrzyć je wyjaśniającym komentarzem lub rozwinąć dany skrót.
Spełnienie tych 6 założeń pozwoli na stworzenie profesjonalnego CV, które będzie skutecznym narzędziem dla kandydata i efektywnym dokumentem dla rekrutera.
Przeczytaj także: Czym pochwalić się w CV? Czym pochwalić się w CV?

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: