eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Rozmowa kwalifikacyjna: najważniejsze aspekty

Rozmowa kwalifikacyjna: najważniejsze aspekty

2010-05-19 11:41

Przeczytaj także: Rozmowa kwalifikacyjna: jak ją przeprowadzić?


Kandydaci na rozmowie kwalifikacyjnej są również pytani o pomysły na rozwój kariery zawodowej czy preferowaną ścieżkę kariery. Wielu naszych klientów proponuje bardzo ciekawe możliwości rozwoju w perspektywie, więc warto zapytać pracodawcę, czy jego propozycja i struktura organizacji zakłada rozwój.

Jeśli stanowisko, o którym rozmawiamy, zakłada posługiwanie się językiem angielskim, trzeba się przygotować, że część rozmowy będzie prowadzona również w tym języku. Nie warto wpisywać do CV umiejętności, których się nie posiada, ponieważ jest się narażonym na podwójne zażenowanie, kiedy prawda wyjdzie na jaw.

Na rynku jest dostępnych wiele opracowań odnoszących się do mowy ciała na rozmowie kwalifikacyjnej. Istotne jest utrzymywanie adekwatnego kontaktu wzrokowego z rekruterem - uciekanie oczami w bok daje poczucie, że kandydat jest nieszczery lub próbuje coś ukryć. Warto usiąść w fotelu wygodnie, choć nie powinno się w nim zbytnio rozpierać. Nic nie robi tak złego wrażenia jak żucie gumy na rozmowie o pracę.

Istotnym wydaje się utrzymywanie zwięzłości i precyzji wypowiedzi. Niestety zdarza się, że z emocji i ze zdenerwowania kandydaci gubią wątek wypowiedzi i znacznie odbiegają od tematu. Rozmowa przeciąga się, a kandydat ma coraz mniejsze szanse, aby wymarzoną pracę otrzymać. Mile widziane przez klientów są za to wszelkie pytania, które wskazują, że kandydat zna firmę pracodawcy i próbuje lepiej się zorientować co do charakteru pracy i lepiej zrozumieć zakres obowiązków.

Częścią negocjacji z pracodawcą jest również rozmowa o wynagrodzeniu. Najczęściej pierwsza rozmowa z kandydatem jest przeznaczona na ogólne poznanie się oraz sprawdzenie kwalifikacji. Zdarza się, że dopiero na drugim czy trzecim spotkaniu poruszana jest kwestia finansów. Wiele firm, szczególnie zachodnich, uważa, że podczas pierwszego kontaktu z kandydatem nie wypada mówić o pieniądzach. Klienci, którzy korzystają z pomocy agencji doradztwa, mają zadanie ułatwione, ponieważ naszą praktyką jest przekazywanie oczekiwań finansowych kandydatów oraz ich realnej dostępności.

Podsumowując powyższe rozważania, chciałabym podkreślić, że omówiłam powyżej tylko najważniejsze aspekty rozmowy kwalifikacyjnej. Każdy inaczej reaguje na stres, więc tylko przez indywidualne podejście do tematu można dojść do najbardziej efektywnego sposobu działania w tego typu sytuacji, gdyż najbardziej pożyteczne w życiu jest własne doświadczenie.

poprzednia  

1 2

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: