eGospodarka.pl

PracaPorady dla pracownika › Jak zaplanować swoją karierę?

Jak zaplanować swoją karierę?

2009-11-29 01:38


Rozbudowywanie sieci kontaktów interpersonalnych stanowi także ważny składnik procesu planowania kariery zawodowej. Jak piszą w swojej książce zatytułowanej "Jak efektywnie poszukiwać pracy" Jeff Taylor i Doug Hardy, "Relacje, jakie masz z ludźmi, wykonując swoją pracę, są tak samo ważne jak twoje umiejętności". Tak więc utrzymywanie pozytywnych kontaktów z jak największą liczbą osób może przynieść nam niewyobrażalne korzyści. Nie mówię tu oczywiście o bezkompromisowym wykorzystywaniu innych w celu osiągnięcia obranych celów. Warto budować pozytywne relacje z każdym, ponieważ nigdy nie wiadomo, jak potoczą się ludzkie losy. Być może ktoś, z kim pozostawaliśmy w dobrych stosunkach w przeszłości, stanie kiedyś na naszej drodze do zawodowego raju. Z pewnością nie chcielibyśmy mieć w nim wtedy wroga.

Ostatnia kwestia, którą chciałbym podkreślić, to odpowiedni dobór pracodawców. Plan osiągnięcia kariery w sferze zawodowej powinien zakładać stopniowy awans na szczeblach danej hierarchii. Wybierając pracodawcę, musimy zwrócić uwagę na kilka aspektów. Najważniejszy z nich to, oprócz kwestii finansowych, możliwość rozwoju osobistego i profesjonalnego. Każda z form podnoszenia umiejętności i kwalifikacji fundowana nam przez pracodawcę jest doskonałą inwestycją i prowadzi często do podniesienia naszej wartości jako pracownika, wzrostu wynagrodzenia oraz otrzymania promocji na wyższe stanowisko.

Wiele czynników decyduje o powodzeniu naszego planu osiągnięcia sukcesu zawodowego. Jednym z nich jest kwestia autoprezentacji. Podstawowymi narzędziami tej trudnej sztuki służącymi głównie podczas poszukiwania pracy są curriculum vitae, zwane powszechnie CV, oraz list motywacyjny. Jak zatem stworzyć CV i list motywacyjny, za które nie będziemy się musieli wstydzić?

Curriculum vitae, czyli życiorys, jest naszą wizytówką, zbiorem dokonań zawodowych i odzwierciedleniem osobowości. Jest najprostszą, najkrótszą i zarazem najbardziej treściwą formą prezentacji naszej osoby. Jego wartość w procesie rekrutacji jest nie do przecenienia. To właśnie dobrze przygotowane CV decyduje o tym, czy zostaniemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną i dostaniemy szansę na zaprezentowanie się potencjalnemu pracodawcy. Co sprawia, że CV można uznać za dobre? Rozważmy kilka ważnych elementów.

W pierwszej kolejności skupmy się nad formą. W dobie wszechobecnego internetu większość procesów rekrutacyjnych odbywa się za jego pośrednictwem. Dlatego też istotne jest zapisanie CV w formie elektronicznej w pliku tekstowym tak, aby możliwe było przesłanie go w załączniku na odpowiedni adres mailowy. Drukowana forma, choć może wydawać się przestarzała, jest czasem przydatna podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Warto więc mieć ją wtedy przy sobie.

Jedną z najważniejszych zalet CV jest jego standardowość, która ułatwia specjalistom ds. rekrutacji szybką i sprawną weryfikację dokumentu. Dlatego każde CV musi zawierać odpowiednie informacje ułożone w przejrzysty sposób. W górnym prawym rogu dokumentu powinna znajdować się fotografia. W żadnym wypadku nie może to być wakacyjne zdjęcie przedstawiające nas w ślicznym bikini podczas zażywania kąpieli słonecznych, lecz tzw. fotografia paszportowa w stroju oficjalnym. Lewy górny róg CV zawierać powinien dane osobiste.

Poniżej pojawiają się odpowiednio informacje dotyczące przebiegu dotychczasowego zatrudnienia, wykształcenia i zdobytych kwalifikacji oraz pozostałe wzmianki opisujące naszą osobowość. Ważne, aby daty opisujące nasze doświadczenie zawodowe oraz przebieg edukacji zamieszczone były po lewej stronie dokumentu, natomiast konkretne opisy stanowisk czy obowiązków po stronie prawej. Głównym przesłaniem przedstawionych wytycznych jest przejrzystość prezentującego nas dokumentu. Powyższy, bardzo standardowy styl CV, może być oczywiście modyfikowany tak, aby podkreślał naszą indywidualność czy kreatywność. Wszystko powinno jednak pozostać w granicach rozsądku.

Biorąc pod uwagę długość CV, nie istnieją żadne precyzyjne wytyczne. Przyjęło się jednak twierdzić, że w sytuacji, gdy nasze doświadczenie zawodowe wynosi mniej niż 10 lat, dokument powinien mieścić się na jednej stronie formatu A4. Kiedy natomiast liczba lat pracy przekracza 10, może się również zwiększyć liczba stron. Na zakończenie warto wspomnieć, że dla ustandaryzowana formy życiorysu można skorzystać z gotowych szablonów zamieszczonych w bazach danych mieszczących się między innymi na stronach internetowych portali pracy.

oprac. : HAYS

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Polecane oferty pracy

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.