eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFirmaPorady dla pracodawcy › Praca zdalna z domu

Praca zdalna z domu

2006-09-28 14:01

Rozwój nowoczesnych technik informatycznych i telekomunikacyjnych oferuje możliwość bezpośredniej wymiany informacji oraz dostarczenia efektów pracy niezależnie od miejsca wykonywania pracy. Praca zdalna, telepraca staje się więc coraz popularniejszą formą zatrudniania pracowników. Rosnąca popularność tego sposobu zatrudnienia przyniesie zapewne jej prawne uregulowanie - rząd pracuje bowiem nad projektem ustawy o telepracy.

Przeczytaj także: 4 "miękkie" obszary, na które w pandemii powinni zwrócić uwagę pracodawcy

Telepraca czyli co?

Jak wynika z badania opracowanego przez firmę DGA Doradztwo Gospodarcze a finansowanego z funduszy Europejskiego Funduszu Społecznego, dla większości potencjalnych telepracowników, ale także dla części aktualnych telepracowników i telepracodawców pojęcie telepracy jest słabo zrozumiałe lub rozumiane wąsko – są to przede wszystkim zajęcia związane z telemarketingiem, informacją telefoniczną, przedstawicielstwem handlowym. Cechą charakterystyczną telepracy, zdaniem badanych przez DGA, jest częste kontaktowanie się z klientem lub pracodawcą przez telefon, czasem również drogą mailową.

Część badanych - przede wszystkim telepracodawcy oraz wysoko wykwalifikowani telepracownicy reprezentujący wolne zawody (grafik komputerowy, webmaster, architekt, księgowa) podaje poprawną definicję telepracy - jako każdego rodzaju pracy umysłowej wykonywanej poza tradycyjnym miejscem zatrudnienia, której wyniki dostarczane są za pomocą technologii informatycznej. Dla tych respondentów elementami wyróżniającymi telepracę jest praca poza tradycyjnym miejscem pracy – poza siedzibą firmy – oraz przesyłanie efektów pracy do klienta bądź pracodawcy drogą elektroniczną. W odróżnieniu od grupy wąsko pojmującej telepracę potrafili wymienić wiele zawodów, które mogą być wykonywane metodą telepracy ogólnie (praca nad słowem, obrazem, dźwiękiem), wolne zawody (artyści, pisarze, dziennikarze, architekci), graficy komputerowi, działalność marketingowa, telemarketing, badania rynku, copywriting, usługi księgowe, prawnicze, doradztwo.

Telepraca jest bardziej rozpowszechniona wśród kadry kierowniczej, wśród pracowników naukowych. Telepracę częściej wykonują mężczyźni niż kobiety.

Tylko dla "umysłowych"

Do najczęściej wymienianych zawodów telepracowników należą tłumacz, projektant stron internetowych, inne prace informatyczne, np. grafik komputerowy, przepisywanie, redagowanie tekstów, obsługa klienta, sprzedaż przez telefon, analityk finansowy, księgowy, architekt, projektant, telemarketer, doradztwo przez Internet, help-line.

Telepraca jako nowa forma zatrudnienia przynosi wiele korzyści - dla pracodawcy jest to ograniczenie kosztów stałych (wynajem pomieszczeń biurowych, parkingów), redukcja kosztów związana z adaptacją pracowników i szkoleniami, wzrost efektywności i wydajności pracy (pracownicy sami organizują swoją pracę, lepiej koncentrują się na tym, co robią), możliwość zatrudniania pracowników z regionów o niższym poziomie płac, ograniczenie absencji chorobowych, redukcja godzin nadliczbowych, poprawa wizerunku firmy (postrzeganie jako firmy nowoczesnej, społecznie zaangażowanej).

 

1 2 ... 5

następna

oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: