eGospodarka.pl
bezpłatny program PIT 2019

PracaPorady dla pracownika › Nie wiesz, jak rozmawiać o podwyżce? Pomagamy

Nie wiesz, jak rozmawiać o podwyżce? Pomagamy

2020-01-07 11:51

Nie wiesz, jak rozmawiać o podwyżce? Pomagamy

Jak rozmawiać o podwyżce? © AntonioDiaz - Fotolia.com

Wyższa pensja to marzenie wielu pracowników. Nie jest jednak tajemnicą, że negocjacje w tym zakresie bywają trudne. Nie warto się jednak zniechęcać, tym bardziej, że zatrudnionym sprzyja dziś niski poziom bezrobocia i deficyty kadrowe. Konieczne jest jednak odpowiednie przygotowanie się do rozmowy z szefem. Jak rozmawiać o podwyżce? Jakich argumentów użyć, aby przekonać pracodawcę, że zasłużyliśmy na podwyższenie zarobków?
Z najnowszych doniesień GUS odnośnie zarobków w naszym kraju wynika, że w listopadzie 2019 roku przeciętne wynagrodzenie w naszym kraju osiągnęło poziom 5229,44 złotych brutto, co względem analogicznego okresu poprzedniego roku oznacza podwyżkę o 5,9%. Pensje Polaków wyraźnie zatem rosną. W tym kontekście istotne jest również podwyższenie płacy minimalnej - od 1 stycznia 2020 roku pracownik zatrudniony na pełen etat nie może zarobić mniej niż 2600 złotych brutto. Dla porównania, w minionym roku najniższa krajowa sięgała 2250 złotych - mamy zatem wzrost o pokaźne 15,6%.

Powyższe dane mogą stanowić argument w negocjacjach pensji z pracodawcą, ale jednocześnie trudno zakładać, że zapewnią na tym polu sukces. Bardziej przekonujące dla szefa mogą okazać się dobre wyniki pracy oraz realizacja, czy nawet prześciganie celów. Jak rozmawiać o podwyżce? Oto 5 wskazówek od Adzuna.

Na początek szczera ocena pracy


Jeśli nie wiesz, jak rozmawiać o podwyżce, to na samym początku przeprowadź uczciwą ocenę swojej pracy. Wypisz na liście swoje osiągnięcia, wykonane zadania i podjęte w minionym roku działania, inicjatywy, ukończone szkolenia. Zestaw je z wymaganiami stanowiskowymi i celami stawianymi przed Tobą przez pracodawcę.

Czy na sporządzonej liście są obszary lub konkretne osiągnięcia, którymi rzeczywiście możesz się głośno pochwalić?

Powinieneś też przygotować sobie konkretne przykłady na poparcie każdego punktu z listy. Pokazać pozytywne rezultaty, jakie przyniosła Twoja praca. Jaki był Twój wkład w rozwój i sukces firmy.

Poświęć czas na podsumowanie swoich mocnych stron. Jeśli w ostatnim roku podniosłeś swoje kwalifikacje zawodowe poprzez udokumentowaną naukę, ukończone kursy czy certyfikaty wykorzystaj to. Pokaż szefowi, jak nowe, nabyte kwalifikacje przełożą się na sukces i rozwój firmy. Twoje nowe umiejętności i to jak je wykorzystujesz w pracy będą dobrym przykładem przemawiającym na Twoją korzyść podczas rozmowy o podwyżce.

Postaraj się też sprawdzić, jak Twoje kwalifikacje wycenia obecnie rynek pracy. Choć kwestia wynagrodzenia to nadal w Polsce temat tabu, część pracodawców zaczyna umieszczać w swoich ogłoszeniach o pracę widełki lub stawki. Przejrzyj ogłoszenia o pracę w swojej okolicy na stanowiska podobne do tych, na jakim pracujesz. To też pomoże Ci w oszacowaniu Twojej wartości na rynku pracy i wskaże dobry kierunek w negocjacjach z szefem.

fot. AntonioDiaz - Fotolia.com

Jak rozmawiać o podwyżce?

Staraj się komunikować z szefem w sposób jasny i otwarty, jednocześnie cały czas dbaj o poszerzanie swoich kwalifikacji i umiejętności.


2. Wyróżniaj się z tłumu


Zawsze znajdzie się jakiś sposób na podniesienie Twojej wartości dla firmy. Staraj się korzystać z każdej okazji, jaką da Ci firma, np. do poszerzenia swoich kwalifikacji. Mogą to być wewnętrzne szkolenia, spotkania pokazujące pracę innych działów. Nowy projekt, w który się zaangażujesz lub przy którym pomożesz kolegom.

Podejmowanie inicjatyw i bycie proaktywnym jest zawsze pozytywnie odbierane przez pracodawcę. A jednocześnie jest szansą dla Ciebie na poszerzenie kwalifikacji i wybicie się z tłumu.

Warto też wiedzieć, że pracodawcy coraz częściej stawiają na tzw „umiejętności miękkie”. Wśród najczęściej wymienianych, w ogłoszeniach o pracę, znalazły się w 2019 roku: uczciwość, rzetelność, otwartość i odporność na stres (praca pod presją).
Na polskim rynku pracodawcy poszukiwali również u pracowników: ambitnego podejścia do pracy, pomysłowości (kreatywności) oraz punktualności, wyróżniających się umiejętnościami interpersonalnymi, entuzjazmem i motywacją.

Zgodnie z badaniami Adzuna aż 30% ogłoszeń o pracę w 2019 pytało kandydatów właśnie o kwalifikacje miękkie.

Postaw podczas rozmowy o podwyżkę na takie cechy swojej osobowości, charakteru i zachowania, które przekładają się na Twoje dobre wyniki w pracy i co za tym idzie, sukces firmy.

Umiejętności miękkie mogą być dobrym punktem wyjścia i dodatkowym argumentem przemawiającym na Twoją korzyść.

3. Czas to pieniądz


Wiele firm przeprowadza systematyczne oceny pracowników. Omawia się wtedy z szefem osiągnięcia, sukcesy i porażki z danego okresu. Przygotowuje cele i plany na kolejny. Oczywiście taka ocena to dogodny moment na rozmowę o podwyżce. Ale nie ograniczaj się tylko do niej. Nie czekaj na rozmowę z szefem, jeśli najbliższą masz dopiero za pół roku. Jeśli uważasz, że pracujesz ponad przeciętną, skutecznie realizujesz powierzane Ci zadania wykorzystaj to i od razu, na początku roku, przejmij inicjatywę. Porozmawiaj z szefem otwarcie o podwyżce.

4. Bądź gotów na porażkę


Pomimo silnego, wewnętrznego przekonania, że należy Ci się podwyżka zawsze bądź przygotowany na odmowę.

Firma może mieć wiele różnych powodów, dla których nie może dać podwyżki. Nie musi to być związane z Twoją pracą czy kwalifikacjami, a np. obecną sytuacją w firmie. Czasami nie ma po prostu funduszy na dodatkowe podwyżki. Firma może też uznać, że taka indywidualne podwyżka będzie nie fair w stosunku do innych pracowników.

Jeśli tak się stanie w Twoim przypadku, nie zniechęcaj się od razu. Wykorzystaj odbytą rozmową do pozyskania szczerej opinii szefa na swój temat. Wyciągnij z niej wnioski na przyszłość. Nie bój się jednak zapytać czy w przyszłości planowane będą podwyżki w firmie. Oraz kiedy może to nastąpić. Pozwoli Ci to zaplanować kolejną rozmowę o podwyżkę i przygotować się do niej jeszcze lepiej.

5. Bądź otwarty i elastyczny


Podczas takiego spotkania możesz też przyjrzeć się bliżej innym benefitom, jakie oferuje Twoja firma. Poza podwyżką w postaci wypłaty firma może mieć możliwość zaoferowania Ci innej formy gratyfikacji za Twoją pracę. Szczególnie, jeśli podwyżka pensji rzeczywiście nie jest przewidywana w najbliższym czasie.

Sprawdźcie wspólnie z przełożonym i działem HR, czy firma nie może zaoferować Ci np. dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego dla Ciebie i Twojej rodziny. Może w grę wejdą elastyczne godziny pracy, dodatkowe dni płatnego urlopu lub szkolenia branżowe opłacone przez firmę?

Podczas takiej rozmowy będziesz mógł zaprezentować się jako osoba, która lubi swoje miejsce pracy i jest gotowa znaleźć elastyczne rozwiązanie, które zadowoli obie strony.

„Nadejście nowej dekady i początek nowego roku jest idealnym momentem, aby ocenić swoją pracę na obecnym stanowisku i poprosić o podwyżkę. Oczywiście, samo znalezienie w sobie odwagi na zainicjowanie z szefem rozmowy o podwyżkę może być stresujące, ale jeśli rzeczywiście potrafisz zademonstrować firmie swoje umiejętności oraz ich namacalny i pozytywny wpływ na firmę będziesz na najlepszej drodze do pozytywnego rozpatrzenia twojej prośby. Oczywiście staraj się komunikować z szefem w sposób jasny i otwarty, jednocześnie cały czas dbaj o poszerzanie swoich kwalifikacji i umiejętności” - mówi Doug Monro, współzałożyciel Adzuna.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

bezpłatny program PIT 2019

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: