eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Praca w branży reklamowej

Praca w branży reklamowej

2006-06-19 09:54

Wzrośnie zapotrzebowanie na pracowników w agencjach reklamowych. Zarówno na doświadczonych specjalistów, jak i początkujących copywriterów czy art. directorów. Powód: kolejny rok szybkiego wzrostu wartości rynku reklamowego.

Przeczytaj także: Specjaliści od e-reklamy poszukiwani

W zeszłym roku wartość rynku reklam w Polsce wzrosła o ponad 10% w porównaniu z 2004 rokiem. W 2006 roku wzrost ma być znów zbliżony do tej wartości (wg Starlink 10,1%, wg CR Media Consulting 9,9%). Najszybciej wzrastał (i będzie wzrastać) rynek reklamy internetowej (o około 50%), ale jest to efekt niskiego poziomu wyjściowego. W wartościach bezwzględnych (w 2005 r. około 150 mln złotych) to ciągle mało znaczący sektor reklamy, której łączna wartość przekroczyła 5,5 mld złotych.

Szybki wzrost – po kilku chudych latach – cieszyć może nie tylko aktualnych pracowników agencji reklamowych, ale też i tych, którzy marzą o takiej pracy. – Wzrost rynku o 10% nie oznacza wprawdzie zwiększenia zatrudnienia o 10%, jednak na pewno zauważyć będzie można zapotrzebowanie na nowych pracowników – mówi Anna Zimecka ze Stowarzyszenia Agencji Reklamowych – trudno jednak w tej chwili prognozować, które działy będą miały największe potrzeby.

Doświadczenie uczy jednak, że większa ilość zleceń od klientów przekłada się na wzrost zatrudnienia we wszystkich działach: agencje potrzebują zarówno copywriterów, art directorów, itp., którzy stworzą reklamę, jak i pracowników działu client service (zwanych popularnie „ekantami”), którzy kontaktują się ze zleceniodawcami, czy planerów strategicznych opracowujących strategie komunikacji dla marek,

Co to jest „agencja reklamowa”

W książce telefonicznej, po wpisaniu hasła „agencja reklamowa”, pojawia się prawie 1300 pozycji. Jednak nie wszystkie przedsięwzięcia na takie miano zasługują – uważa Anna Zimecka – Nie ma definicji agencji reklamowej i może to prowadzić do nieporozumień. My skupiamy agencje typu full service, które świadczą usługi z zakresu ustalania strategii marketingowej, kreacji, produkcji, czasem też maja własne działy lub oddziały PR, design, BTL, A czy można nazwać agencją reklamową drukarnię, która zajmuje się drukiem ulotek? A przecież to częsta praktyka…

Zresztą i same agencje „full service” są niejednorodne. Z jednej strony - mogą to być wielkie, międzynarodowe korporacje, mające w Polsce i na świecie swoje oddziały lub spółki-córki, zatrudniające kilkaset osób, z drugiej – niewielkie firmy, zatrudniające kilkunastu-kilkudziesięciu pracowników. A pamiętać trzeba, że największe firmy działają czasem na zasadzie holdingu skupiającego mniejsze spółki wyspecjalizowane w konkretnym rodzaju działań. - Jeśli do tego dodać, że wiele firm zleca niektóre działania na zewnątrz (outsourcing) okaże się niemożliwym dokładne oszacowanie liczby agencji reklamowych ani osób w nich pracujących – podsumowuje Anna Zimecka - tych liczących się, jest pewnie około stu.

 

1 2

następna

oprac. : Pracuj.pl Pracuj.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: