eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Kierowcy i magazynierzy, czyli nowe perspektywy pracy

Kierowcy i magazynierzy, czyli nowe perspektywy pracy

2019-02-17 00:15

Kierowcy i magazynierzy, czyli nowe perspektywy pracy

Kierowca © Tomasz Zajda - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Kierowcy i magazynierzy znaleźli się pod lupą pracodawców. W 2018 roku firmy z sektora transportu, spedycji i logistyki (TSL) zmieściły na Pracuj.pl ponad 27 tysięcy ogłoszeń. W tej branży liczba miejsc pracy rośnie wyjątkowo szybko. Eksperci Pracuj.pl omawiają najważniejsze cechy kierowców i magazynierów poszukiwanych przez pracodawców.

Przeczytaj także: Rynek pracy w transporcie i logistyce 2023. Prognozy na I kw. 2024

Kierowcy i magazynierzy to istotna część polskiego transportu i gospodarki magazynowej. Statystyki GUS dowodzą, że już przed dwoma laty te branże dawały zatrudnienie 560 000 osób, a na przestrzeni pierwszej połowy 2018 roku zatrudnienie wzrosło o niemal 7%. Warto podkreślić, że w żadnym innym sektorze popyt na pracowników nie rósł w tak dynamicznym tempie. Te wzrosty to dobitny dowód na szanse, jakie stwarza rynek pracy pracownikom chcącym rozwijać się jako kierowca lub magazynier.

Świat transportu rozwija się niezwykle intensywnie. Jaką pozycję zajmują w nim kierowcy i magazynierzy?
Obie te specjalizacje odgrywają w świecie transportu i logistyki bardzo istotną rolę. Od ich pracy zależy terminowe i bezpieczne dotarcie towaru do celu oraz jego sprawne magazynowanie, a finalnie poziom zadowolenia klienta, do którego dociera towar. Dlatego w obu zawodach bardzo doceniane są odpowiednie uprawnienia, wiedza i doświadczenie, co znajduje odzwierciedlenie w wynagrodzeniach - mówi Artur Kobyliński, ekspert ds. wynagrodzeń Pracuj.pl.

Jak zaimponować pracodawcy


Podobnie jak w wielu innych fachach, w wypadku obu zawodów doceniane są mniej powszechne umiejętności czy udokumentowane doświadczenie przy realizacji różnych zadań. Na początku kariery docenione zostaną z kolei otwartość na różne zadania i chęć nauki. Pracownicy muszą zazwyczaj na początku pogodzić się z niższym wynagrodzeniem, ale zaangażowanie i otwartość mają duże szanse przynieść po kilku latach bardzo dobre zarobki.

Według analityków serwisu zarobki.pracuj.pl zarówno w pracy kierowcy, jak i magazyniera największy wpływ na poziom wynagrodzenia mają doświadczenie, staż pracy, lokalizacja i skala firmy, w której pracujesz. Decydując się na odpowiedź na ofertę pracy, kandydaci powinni więc nie tylko przygotować listę swoich atutów, ale też sprawdzić informacje o potencjalnym pracodawcy.

Pensje magazyniera i kierowcy


Jak zauważa Artur Kobyliński, kandydaci liczący na wyższe zarobki powinni rozglądać się za firmami, które inwestują w wiedzę pracowników albo mają programy wewnętrznych awansów. Co to oznacza?

Wyżej opłacane stanowiska kierowców wymagają zazwyczaj ukończenia dość skomplikowanych i kosztownych kursów, ale warto w tę wiedzę inwestować. Przede wszystkim przynosi ona znaczący wzrost wynagrodzenia. Na przykład, według serwisu zarobki.pracuj.pl najlepiej wynagradzani kierowcy kategorii C+E, obsługujący transport międzynarodowy, zarabiają licząc ze wszystkimi dodatkami ponad 8000 zł netto miesięcznie. To ponad dwa razy więcej, niż przeciętne wynagrodzenie w Polsce w 2018 roku – mówi Artur Kobyliński.

Z kolei osoby chcące rozwijać się jako magazynier powinny szczególną uwagę przykładać do zdobywania doświadczenia. Najlepiej, jeśli pracodawca daje szanse pracownikom niższego szczebla na stopniowe awanse.
Najlepiej zarabiający brygadziści magazynu otrzymują pensję w wysokości 4400 zł netto. To prawie dwa razy więcej, niż przeciętne zarobki pakowacza pracującego na magazynie, nie posiadającego zazwyczaj dodatkowych uprawnień i dużego doświadczenia - mówi Artur Kobyliński.

Przyszłość zawodów? Technologia


Firmy transportowe czy operatorzy magazynów wydają z roku na rok coraz więcej pieniędzy na technologie – na przykład monitoring towarów i floty czy zarządzanie sposobem składowania produktów w magazynach. Co to oznacza dla potencjalnych pracowników? Muszą być świadomi, że w pracy magazyniera i kierowcy coraz częściej będą pojawiały się technologie.

fot. mat. prasowe

Przeciętne zarobki kierowców i magazynierów

Kierowca z międzynarodowym prawem jazdy C+E zarabia 6200 zł.


Już dziś flota samochodów jest często monitorowana przez cały czas jazdy, a wnioski z tego monitoringu mają wpływ na przyszłe trasy albo sposób korzystania z pojazdów. Z kolei na magazynach sposób organizacji pracy często dostosowywany jest do coraz bardziej zaawansowanych programów komputerowych, monitorujących stan magazynu czy pracę zespołu. Te technologie są konieczne w erze digitalizacji i im wcześniej postaramy się je polubić, tym łatwiej będzie radzić sobie ze zmianami, które czekają pracę kierowców i magazynierów w niedalekiej przyszłości - mówi Sylwia Sosnowska, ekspert Pracuj.pl i Menedżer HR w Grupie Pracuj.

Od technologii nie ma ucieczki – i to nic złego. Na pewno będą one w najbliższych latach zastępować częściowo pracowników przy najprostszych zadaniach, ale trudno wyobrazić sobie życie sektora transportu czy pracę na magazynach bez pracy zaangażowanych, doświadczonych specjalistów.

Cierpliwość i otwartość popłacają


Jak wskazują eksperci – kluczem do rozwoju w świecie transportu jest wiedza i doświadczenie, które wyróżniają najlepszych. Choć na początku kariery oba zawody mogą być trudne i wymagają stawienia czoła wielu trudnościom, zdobywana wiedza i uprawnienia procentują w przyszłości dobrymi pensjami. Warto mieć oczy otwarte na nowe możliwości, jakie tworzą na rynku.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: