eGospodarka.pl

PracaPorady dla pracownika › Znajomość języków i kompetencje miękkie to większe szanse na awans

Znajomość języków i kompetencje miękkie to większe szanse na awans

2019-02-04 10:37

Znajomość języków i kompetencje miękkie to większe szanse na awans

Chcesz awansować? © Kenishirotie - Fotolia.com

Początek roku to czas planów, również tych związanych z życiem zawodowym. Co zrobić, aby zyskać uznanie w oczach szefa, a w efekcie długo wyczekiwany awans? Lista wyzwań, jakie przed nami stoją, różni się w zależności od stanowiska, ale istnieją również zupełnie uniwersalne i pożądane przez większość pracodawców umiejętności. Mowa tu m.in. o dobrej organizacji pracy i znajomości języków obcych. Myśląc o podniesieniu swojej pozycji na rynku pracy, warto zainwestować w ich doskonalenie.
Rzeczywistość coraz częściej pokazuje, że zakres umiejętności przydatnych na danym stanowisku często znacznie wykracza poza kompetencje, o których pracodawca wspominał w ogłoszeniu o pracę. Posiadanie szerokiego wachlarza kompetencji niewątpliwie daje nam przewagę nad konkurentami. Nic zatem dziwnego, że w tak popularnych ostatnio bootcampach dla programistów uczestniczą nie tylko umysły ścisłe, ale również ci, którzy pracują w zawodach ściśle humanistycznych. Z kolei rozwój serwisów internetowych sprawia np., że redaktorzy nie ograniczają się już wyłącznie do tworzenia treści, ale zajmują się też produkcją prostych materiałów wideo.

Nauka języków obcych poszerza horyzonty i otwiera nowe możliwości


Znajomość języka angielskiego to coś, czego wymaga dziś znakomita większość pracodawców. Polacy nie mają tu powodów do wstydu - zrealizowany w 2017 roku raport EF EPI w 2017 r. uplasował nas na 11. miejscu pośród 80 krajów uczestniczących w badaniu znajomości języka angielskiego. Pod tym względem okazaliśmy się lepsi od m.in. Czechów, Francuzów, Belgów i Szwajcarów. Niemniej jednak coraz więcej pracodawców, wychodząc ze swoimi ofertami na rynki zagraniczne, potrzebuje specjalistów, którzy znają więcej niż jeden język obcy. Po angielskim, zdecydowanie mniejszą popularnością wśród Polaków cieszą się niemiecki i rosyjski, a takie języki jak hiszpański, włoski czy francuski zna zaledwie garstka naszych rodaków. Tymczasem osoby posługujące się więcej niż jednym językiem obcym są bardzo pożądanymi kandydatami na rynku pracy, a co za tym idzie zarabiają więcej.

Języki obce są szczególnie przydatne dla pracowników zatrudnionych w dużych międzynarodowych firmach, jednak dzisiaj ich znajomości oczekuje się również w średnich i małych przedsiębiorstwach, które coraz częściej poszukują za granicą nie tylko klientów, ale również partnerów i dostawców. Obecne trendy na rynku pracy pokazują, że doskonałym kierunkiem rozwoju dla pracowników jest nauka języków niszowych, np. skandynawskich czy języka chińskiego. Kandydatów, który znają mało popularne języki jest niewielu, stąd ich stawki rynkowe są bardzo atrakcyjne - mówi Natalia Bogdan, założycielka agencji rekrutacyjnej Jobhouse.

Znajomością języków obcych można zapunktować u pracodawcy nie tylko podczas pracy, umiejętność ta okaże się również przydatna podczas wyjazdów służbowych czy w ramach reprezentowania firmy poza granicami kraju. Nigdy nie wiadomo, kiedy dodatkowa wiedza otworzy nam szansę na awans lub otrzymanie pracy marzeń.

fot. Kenishirotie - Fotolia.com

Chcesz awansować?

Znajomość języków i kompetencje miękkie to większe szanse na awans.


Kompetencje miękkie to klucz do sukcesu w XXI wieku


Awans staje się o wiele bardziej prawdopodobny wtedy, gdy rozwijamy zarówno kompetencje twarde, jak i te miękkie. Aktualnie, zajmując większość stanowisk związanych z pracą z ludźmi, niezwykle istotne są właśnie kompetencje miękkie, ponieważ to one pozwalają nawiązywać i utrzymywać relacje z klientami. Specjaliści, którzy do tej pory skoncentrowani byli tylko na swojej pracy np. informatycy, coraz częściej poszerzają swoją wiedzę z zakresu komunikacji z klientem, by ten mógł zrozumieć, jakich działań od niego potrzebują do wykonania zlecenia oraz na poszczególnych etapach przebiegu jego realizacji. Pomaga to osiągnąć satysfakcjonującą współpracę opartą na partnerstwie i wzajemnym szacunku.

Umiejętności takie jak komunikatywność, dobra organizacja czy zdolności przywódcze okazują się jeszcze cenniejsze niż znajomość programów graficznych czy popularnych języków programowania. Ponadto dla managerów bardzo ważne są umiejętności pracy w grupie, otwartość na dialog i samodzielność. Aby awansować, należy ponadto wykazać się zaangażowaniem i pokazać pracodawcy, że potrafimy uczyć się na własnych błędach, które są przecież nieuniknione na każdej ścieżce rozwoju - komentuje Natalia Bogdan, założycielka agencji rekrutacyjnej Jobhouse.

Pragnieniu awansu mogą przyświecać różne motywacje – czasem jest nią podwyżka, innym razem konkurencyjność na rynku pracy albo po prostu wyższy status wewnątrz zespołu. Niezależnie od nich, poświęcenie czasu na rozwój i zdobywanie nowych kompetencji okazuje się doskonałą inwestycją nie tylko na najbliższą przyszłość, ale również na tę bardziej odległą.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Polecane oferty pracy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: