eGospodarka.pl

PracaPorady dla pracownika › Zmiana pracy: jak odejść z klasą?

Zmiana pracy: jak odejść z klasą?

2018-10-25 13:33

Zmiana pracy: jak odejść z klasą?

Jak odejść z pracy z klasą? © milanmarkovic78 - Fotolia.com

Czasy, w których pracownik wiązał się z pracodawcą na czas całej swojej kariery zawodowej, odeszły do lamusa. Dziś zmiana pracy jest zjawiskiem nie tylko częstym, ale wręcz pewnego rodzaju normą. Przyjęcie nowej oferty nie powinno jednak oznaczać palenia za sobą mostów. Warto wiedzieć, jak kulturalnie i elegancko pożegnać się z dotychczasową firmą, żeby pozostawić po sobie dobre wspomnienia.
Zmiana pracy to najczęściej dość ekscytujący moment. Warto jednak pamiętać, że zanim przejdziemy do innej firmy, przeważnie czeka nas jeszcze okres wypowiedzenia u dotychczasowego pracodawcy, podczas którego, zgodnie z wytycznymi etykiety biznesowej, powinniśmy zadbać o wykonanie co najmniej kilku czynności. Pierwszym krokiem jest poinformowanie o swoich planach przełożonego tak, aby mógł znaleźć nowego pracownika na dane stanowisko lub też wyznaczyć zastępstwo. Jest to niezwykle ważne dla płynnego działania firmy i bieżącej realizacji projektów.

ODEJŚĆ Z PRACY TRZEBA UMIEĆ


Najlepiej jest, jeśli w okresie wypowiedzenia możemy przekazać wskazanej osobie swoje obowiązki, pomóc jej wdrożyć się w realizowane przez nas dotychczas zadania, a także podzielić się swoim doświadczeniem i wypracowanymi metodami ułatwiającymi pracę. Jeśli jednak nie możemy zrobić tego osobiście, powinniśmy na tyle, na ile jest to możliwe, dokończyć rozpoczęte projekty, pozostawić swoje stanowisko pracy i wszystkie dokumenty w idealnym porządku, przygotować spis spraw najistotniejszych, ewentualnych tematów do skończenia, listę haseł dostępowych i kodów, a także uporządkować dane w komputerze oraz wylogować się z prywatnych kont.

fot. milanmarkovic78 - Fotolia.com

Jak odejść z pracy z klasą?

Dobrze jest nie palić za sobą mostów, a raczej pozostawiać po sobie miłe wspomnienia i tzw. „otwarte furtki”.


– Odchodząc z firmy nie możemy zapomnieć o pożegnaniu się z klientami, którym warto podziękować za dotychczasową współpracę, jednocześnie informując ich otwarcie o zmianach w swoim życiu zawodowym. Powinniśmy także przekazać im kontakt do osoby zastępującej nas na dotychczasowym stanowisku. Możemy to zrobić osobiście lub mailowo, jednak zawsze należy pamiętać o emocjonalnej wstrzemięźliwości. Zbyt wylewne tłumaczenie się ze swoich decyzji w kontaktach biznesowych może zostać odebrane jako mało profesjonalne. – mówi Natalia Bogdan, prezes agencji pracy Jobhouse.

Pracownik z klasą, odchodząc do nowej firmy, nie odciąga od pracy swoich kolegów z dotychczasowego miejsca pracy, nie wylewa żalów, nie rozsiewa plotek i nie obgaduje byłego szefa czy współpracowników. Nie epatuje także nadmierną radością wynikającą ze zmiany pracy, ale stara się panować nad emocjami i zachowywać z szacunkiem do osób, z którymi dotychczas dane było mu współpracować.

POZOSTAW PO SOBIE DOBRE WRAŻENIE


Przed ostatnim wyjściem z biura warto jest spotkać się z kolegami, z którymi spędziliśmy wiele czasu i podziękować za współpracę, a jeśli chcemy zachować z nimi dalsze relacje pozazawodowe, przekazać prywatny kontakt do siebie. Na pewno miłym gestem jest przygotowanie na takie spotkanie drobnego poczęstunku, np. własnoręcznie upieczonego domowego ciasta. Dobrym pomysłem jest, aby osoby, z którymi utrzymywaliśmy w pracy bliższe kontakty czy współpracowaliśmy długo i w dobrych relacjach, w ramach pożegnania zaprosić na mniej formalne i w luźniejszej atmosferze spotkanie po pracy. Ostatnie wspólne „biurowe” wyjście na kawę czy wino na pewno pozostanie w miłych wspomnieniach wszystkich uczestników takiego spotkania.
– Jeśli ktoś miałby pomysł, aby ostatni raz wyjść z pracy „po angielsku” – szczerze odradzam. Tego rodzaju zachowanie nie jest w dobrym tonie i na pewno nie pozostawi po nas dobrego wrażenia, a niektórzy mogą poczuć się nim wręcz urażeni. – mówi Natalia Bogdan. Dodaje: Na dynamicznym rynku pracy zmiany osobowe w firmach są na tyle częste, że nigdy nie wiemy z kim jeszcze spotkamy się w przyszłości, być może w innym miejscu pracy. Dobrze jest zatem nie palić za sobą mostów, a raczej pozostawiać po sobie miłe wspomnienia i tzw. „otwarte furtki”.

Pożegnanie w pracy zazwyczaj nie jest łatwe, jeśli jednak w całej sytuacji zachowamy klasę, kulturę osobistą i spokój, z pewnością jesteśmy w stanie sobie z nim poradzić. Warto przede wszystkim zadbać o własny wizerunek, aby pozostać w dobrych wspomnieniach kolegów. Życie bowiem pisze różne scenariusze i nigdy nie wiadomo z kim spotkamy się na naszej drodze zawodowej.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Polecane oferty pracy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.