eGospodarka.pl

PracaPorady dla pracownika › Media społecznościowe w służbie budowania marki osobistej

Media społecznościowe w służbie budowania marki osobistej

2018-04-02 00:44

Media społecznościowe w służbie budowania marki osobistej

Social media © barameefotolia - Fotolia.com

Dziś, dzięki social mediom, każdy może być KIMŚ. Wystarczy kilka kroków, aby umiejętnie i skutecznie zarządzać swoim wizerunkiem w internecie. Jak wykorzystać ogromny potencjał mediów społecznościowych do budowania swojej marki osobistej?

JAKĄ MARKĄ JESTEŚ?


Bo jesteś marką, wszyscy jesteśmy. Można buntować się na dźwięk tych słów, ale marki to już nie tylko produkty stojące na regałach w supermarkecie, sponsorzy tytularni imprez, nie światowe korporacje, ani nawet nie sieć lokalnych aptek. Marka to również Ty, ja, prezes naszego banku, ekspert, którego oglądamy w programie informacyjnym. Szybki rozwój Internetu i mediów społecznościowych spowodował, że staliśmy się widoczni dla setek, a nawet tysięcy osób, które obserwują i oceniają nasze działania. Czy posiadając tak potężne narzędzie do budowania własnej marki osobistej on-line potrafimy je wykorzystać?

Jednym z pierwszych kroków w świadomym budowaniu swojej marki osobistej jest odpowiedź na pytanie: "W czym jestem najlepszy?". Chodzi o znalezienie takich obszarów wiedzy/branż, które pomogą określić profil naszego brandu. Kolejne pytania, a właściwie - odpowiedzi na nie, pozwolą doprecyzować jego charakter. I tak na liście pytań znajdują się między innymi:
  • Jaką mam wiedzę i doświadczenie w dziedzinie, w której chcę funkcjonować?
  • Jakie są moje mocne strony?
  • Jakie są moje dodatkowe umiejętności i talenty?
  • Które cechy mojego charakteru sprawią, że ludzie będą zwracać na mnie uwagę?
  • Czym będę się wyróżniał spośród setek, jak nie tysięcy specjalistów w swoje branży?
  • Jaka będzie moja nisza?
  • Czy ten temat mnie interesuje i czy jestem w nim dobry?
  • Czy posiadaną wiedzę, z czystym sumieniem, mógłbym przekazywać innym?
  • Czy chciałbym dalej rozwijać się w tym temacie, czy jest to tylko chwilowa fascynacja?

Odpowiedź na te pytania pozwoli określić nasze unique value proposition – zestaw wyjątkowych cech, które umożliwią nam wyróżnienie się na tle konkurencji.

fot. barameefotolia - Fotolia.com

Social media

Dziś, dzięki social mediom, każdy może być KIMŚ. Wystarczy kilka kroków, aby umiejętnie i skutecznie zarządzać swoim wizerunkiem w internecie.


ZANIM ZAISTNIEJEMY W SIECI


Jako marka, tak jak w przypadku produktów, potrzebujemy kilku elementów, które będą nas identyfikować i pozwolą odróżnić od innych marek. Podstawami są:
  • Nazwa: czy będziemy posługiwać się swoim imieniem i nazwiskiem, czy działać pod inną nazwą? Czy do imienia i nazwiska dodamy swój tytuł naukowy lub wykonywany zawód? Czy nazwa będzie polskojęzyczna, czy obcojęzyczna?
  • Logo: czy w ogóle zdecydujemy się na stworzenie logo? Czy w logo będzie imię i nazwisko? Czy w logo pojawi się symbol? Jeżeli tak, czy będzie pasował do specyfiki naszej branży? Gdzie będziemy umieszczać logo?
  • Kolorystyka marki: w jakich kolorach chcielibyśmy się poruszać? Jakie kolory będą dominować na stronie internetowej, wizytówkach, logo i innych materiałach, którymi będziemy się identyfikować jako marka?
  • Slogan: czy posiadamy jedno zdanie, które najlepiej określałoby naszą markę? Czy
    w komunikacji marki osobistej będziemy się nim posługiwać?
  • Wygląd i zachowanie: czy strój i wygląd jest adekwatny do branży, w której chcemy funkcjonować? Czy wygląd i zachowanie spowodują, że przy pierwszym kontakcie ludzie nabiorą do nas zaufania, czy wręcz przeciwnie – potraktują jako nie-profesjonalistów? Czy nasza postawa wobec innych jest przyjazna, czy jesteśmy otwarci na dialog? Czy słownictwo i sposób wypowiadania się są stosowne i właściwe dla branży, w której działamy?
  • Wizerunek: czy jesteśmy gotowi na to, aby pokazać się światu? Dosłownie, bo marka to TY. Ty jesteś najważniejszym ambasadorem swojej marki, ty jesteś twarzą wszystkich działań, ty będziesz stał za sukcesami i porażkami. Czy jesteś gotowy na to, aby wykonać profesjonalną sesję wizerunkową i upublicznić swój wizerunek?
  • Tematy: stwórzmy swoją rynkową ofertę, czyli listę 1-3 tematów, w których będziemy się specjalizować.
  • Biografia: można w jednym zdaniu powiedzieć: „Nazywam się Ernest Jeż, jestem architektem z blisko 10-letnim doświadczeniem w branży”. Ale możemy też odpowiedzieć historię. Możemy opowiedzieć o tym, co sprawiło, że jesteśmy w tym miejscu, w którym jesteśmy. Możemy opowiedzieć, co nakręca nas w tej pracy.

W INTERNECIE JUŻ ISTNIEJEMY


Czy tego chcemy czy nie, chyba każdy z nas, nawet w minimalnym stopniu jest obecny w internecie. Nasze imię i nazwisko, zdjęcie może pojawić się na nieaktualizowanej stronie dawnego pracodawcy, na zapomnianym koncie na portalu Nasza Klasa, w spisie KRS, na Facebooku jako głos w burzliwej dyskusji na temat polityki. Warto zacząć od zrobienia researchu wpisując w wyszukiwarkę swoje imię i nazwisko. To najprostszy sposób, aby sprawdzić co „mówi” o nas internet. Jeżeli w wynikach wyszukiwania pojawią się nieprzychylne materiały na nasz temat, postarajmy się „zatrzeć ślady”, a jeżeli to możliwe - usunąć nieaktualne konta w portalach społecznościowych lub oznaczenia na zdjęciach znajomych. Warto również prześledzić swoje dotychczasowe wypowiedzi w sieci, szczególnie w tematach, w których teraz chcemy być ekspertami. Przykład: w 2015 roku chcieliśmy „zdelegalizować coaching i rozwój osobisty”, pisaliśmy o tym na Facebooku i internetowych forach branżowych. Tak się złożyło, że trzy lata później nie wyobrażamy sobie innej pracy niż w coachingu. Przed przystąpieniem do budowania swojej marki w internecie przygotujmy sobie grunt , który pozwoli realizować nowe cele.

ZANIM ZACZNIEMY DZIAŁAĆ, WYZNACZMY CELE


Wyznaczmy cele związane z obecnością naszej marki osobistej w internecie. Czy zależy nam na skupieniu wokół naszego profilu wąskiej, specyficznej grupy potencjalnych klientów? Czy może stawiamy na bycie odważnym i słyszalnym głosem w swojej branży? A może chcemy dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców zainteresowanych tematyką zdrowego odżywiania, aby każdego dnia dostarczać im wartościowych treści z zakresu dietetyki? Wszystko zależy od tego, jakie cele związane z obecnością w internecie oraz w mediach społecznościowych sobie postawimy.

Przed przystąpieniem do realizacji celów warto spojrzeć na to, jak komunikują się najlepsi w branży (na przykład robiąc listę „TOP10”). W jaki sposób działają w internecie i social mediach? Jakie informacje zamieszczają na swoich stronach internetowych, jakie tworzą treści, jakie udostępniają? Jak często i za pomocą jakich narzędzi się komunikują? Czy i w jaki sposób podejmują dyskusje w swojej branży? Jakie historie opowiadają? Porównaj swoje cele z działaniami najlepszych w branży. Widzisz podobieństwa i różnice? Nie ma nic złego w podpatrywaniu działań liderów – jak się uczyć, to od najlepszych.

Podejdźmy do tematu strategicznie wyznaczając cele, określając metody i czas realizacji, monitorując wszystkie działania, a w razie potrzeby zmieniając strategię – w końcu nikt nie powiedział, że raz przyjęty kierunek zawsze jest właściwy.

OPOWIEDZMY HISTORIĘ


Znamy wiele historii ludzi sukcesu, których życie potoczyło się w taki sposób, że dziś są stawiani za wzór. Ileż to wielkich karier zaczęło się od...porażek! Walt Disney został wyrzucony z jednej z pierwszych prac, bo zarzucono mu brak kreatywności i wyobraźni. J.K. Rowling, autorka światowego bestsellera o małym czarodzieju usłyszała od wydawców kilkanaście razy: „nie”, zanim jej pierwsza książka ujrzała światło dzienne. Dziś znajduje się na liście najbogatszych pisarzy świata, kiedyś żyła na granicy ubóstwa. Steve Jobs został wyrzucony z Apple i przez 10 lat nie pracował w tym światowym gigancie.

To wszystko historie – historie znane, powtarzane, przytaczane jako przykład tego, że ciężka praca, determinacja, talent i odrobina szczęścia mogą otworzyć drzwi do sukcesu. Ale…to nadal historie. Pięknie opowiedziane, inspirujące, z bohaterami. Budujące więź, stwarzające pozytywną atmosferę wokół marki. Angażujące. Wyróżniające i identyfikujące . Poruszające cały wachlarz emocji od śmiechu, radości, zachwytu po zdumienie i smutek. Marka osobista również musi opowiadać historię. Co jest w nas wyjątkowego? W czym jesteśmy naprawdę dobrzy i dlaczego to właśnie na nas powinni zwrócić uwagę? Jaka była nasza droga do miejsca, w którym aktualnie jesteśmy? Co nas napędza? Co jest dla nas ważne? Jak przezwyciężyliśmy trudności? Opowiedzmy historię, która zaangażuje i wzbudzi emocje, bo dobra narracja potrafi zdziałać cuda.

ZACZNIJMY OD „A”? NIE, OD WWW


Jest takie powiedzenie, które mówi, że jeżeli nie ma nas w internecie, to w ogóle nie istniejemy. Niestety, taka jest prawda. Pierwszym krokiem w budowaniu naszej obecności w sieci powinno być stworzenie osobistej strony internetowej, do której będą odsyłać nasze profile w mediach społecznościowych. Na stronie internetowej odwiedzający powinni znaleźć najważniejsze informacje o nas, o naszym doświadczeniu i kompetencjach, a także przeczytać kilka wartościowych treści, jeżeli planujemy prowadzić blog ekspercki. Adresem strony powinno być nasze imię i nazwisko.com/pl.

W ten sposób od pierwszego kontaktu z odbiorcą budujemy rozpoznawalność naszej marki osobistej. Zadbajmy o to, aby na stronie www znalazło się nasze zdjęcie wykonane przez profesjonalnego fotografa - nasz brand ma naszą twarz. Chociaż sesja wizerunkowa to całkiem spory wydatek
(w zależności od fotografa i jego doświadczenia, za dwa profesjonalne zdjęcia należy zapłacić od 800 zł do nawet 2 500 zł), to warto zainwestować w to, aby już od początku być postrzeganym jako profesjonalista. Selfie, nawet dobrej jakości, wykadrowane zdjęcia z imprez okolicznościowych lub letnich spacerów nie są raczej mile widziane.

Co powinno znaleźć się na naszej osobistej stronie internetowej? Poza profesjonalnym zdjęciem (lub zdjęciami) odwiedzający powinni móc odnaleźć tam informacje o naszym doświadczeniu, kompetencjach, wykształceniu, dotychczasowym przebiegu kariery, firmach, z którymi współpracowaliśmy. Jeżeli posiadamy referencje od byłych lub aktualnych pracodawców, współpracowników, klientów to te również warto umieść. Nie zaszkodzi też, jeżeli napiszemy kilka słów o sobie "po godzinach" - co nas interesuje, jak lubimy spędzać wolny czas, jakie jest nasze hobby. Opowiedzmy historię wobec której odwiedzający nie pozostaną obojętni.

Na stronie internetowej nie może również zabraknąć zakładki dotyczącej naszych usług - w czym się specjalizujemy, jakiego rodzaju usługi świadczymy. Jeżeli zamierzamy prowadzić blog ekspercki, to również podepnijmy go pod stronę www. W zakładce „kontakt” powinny znaleźć się takie informacje jak adres e-mail, numer telefonu, adres siedziby wraz z mapą dojazdu. Warto też umieścić formularz kontaktowy. Na koniec nie zapomnijmy o ikonach odsyłających do naszych profilów w mediach społecznościowych.

 

1 2 3

następna

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: