eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › O kim marzy rekruter? Analizujemy oferty pracy

O kim marzy rekruter? Analizujemy oferty pracy

2017-11-02 12:07

O kim marzy rekruter? Analizujemy oferty pracy

O kim marzy rekruter? © thodonal - Fotolia.com

Rozkład sił na rynku pracy coraz częściej wskazuje na przewagę pracowników. Dziś już nie tylko kandydat walczy o uwagę pracodawcy, ale i firmy dokładają wszelkich starań, aby przyciągnąć talenty. Widać to już na etapie ogłoszeń o pracę, w których w pierwszej kolejności wypunktowywane jest to, co pracodawca ma do zaoferowania, a dopiero potem wymagania stawiane aplikującym. Rekruterzy mają jednak swoje wyobrażenie o kandydacie idealnym. Jakie cechy powinien posiadać wymarzony przez nich specjalista? Praca.pl analizuje, jakie umiejętności są najbardziej pożądane w sprzedaży i obsłudze klienta, informatyce/programowaniu i administracji biurowej.

Przeczytaj także: Handlowiec na rynku pracy. Ile zarabia? Na co może liczyć?

Komunikatywność i odporność na stres ceniona w sprzedaży i obsługi klienta


Wprawdzie wymienione w nagłówku kompetencje miękkie przydadzą się każdemu bez względu na sektor zatrudnienia, to jednak w przypadku sprzedawcy stanowią one "must have". Analiza ogłoszeń opublikowanych na łamach serwisu Praca.pl dowodzi, że zdolności interpersonalne (komunikatywność i umiejętność pracy w zespole) pojawiły się we wszystkich ofertach. W przeszło połowie ogłoszeń mowa była o zaangażowaniu w pracę (w dwóch przypadkach określonym nawet jako "ponadprzeciętne"). W 30% anonsów od kandydatów wymagano znajomości branży, przy czym o wiele większe znaczenie miało to w przypadku sprzedaży usług niż produktów. Pożądana przez pracodawców jest także dobra organizacja pracy oraz wysoka kultura osobista. Dość interesujący może wydawać się fakt, że doświadczenie w sprzedaży okazało się nieodzowne tylko w 6 na 10 publikowanych ofert

Branża IT pilnie zatrudni doświadczonych specjalistów z angielskim


Oferty pracy w IT pracodawcy mówią przede wszystkim o umiejętnościach technicznych, których jak się okazuje poszukuje każdy rekruter z tej branży. 70% wziętych pod lupę pracodawców wymaga doświadczenia zawodowego i tyle samo doskonałej znajomości języka angielskiego. Analizując ogłoszenia zamieszczone na Praca.pl możemy też obalić mit, że w branży IT nie liczą się kompetencje miękkie. 50% pracodawców wymienia w wymaganiach zdolności interpersonalne (umiejętność pracy w zespole i komunikatywność). Wśród oczekiwań, które rekruter może sformułować wobec kandydatów, znalazły się również: cierpliwość, rzetelność i samodzielność.

fot. thodonal - Fotolia.com

O kim marzy rekruter?

Idealny kandydat powinien być dobrze przygotowany do spotkania rekrutacyjnego.


Doskonała organizacja pracy, doświadczenie i odporność na stres mile widziane w administracji biurowej


A raczej wymagane – te kompetencje znalazły się w 70% analizowanych ofert pracy. W 60% przypadków należy się spodziewać, że rekruter chciałby zobaczyć u kandydata umiejętności twarde: biegłą obsługę komputera i znajomość języka angielskiego umożliwiającą swobodną komunikację. Dla blisko połowy rekrutujących w tym obszarze bardzo ważne są zdolności interpersonalne, określane nawet jako nieprzeciętne.

Komentarz Praca.pl:


Analizując oferty pracy zamieszczane na Praca.pl obserwujemy zmiany dotyczące wymogu doświadczenia. Firmy z obszarów, w których trudno jest znaleźć pracownika, jak IT i sprzedaż, są zmuszane do otwarcia się na młodych, niedoświadczonych jeszcze pracowników. Coraz częściej i chętniej inwestują w programy szkoleniowe lub stażowe, przygotowując młodą kadrę do pracy w swojej firmie. Z kolei, szukający zatrudnienia w administracji biurowej, konkurując z wieloma chętnymi, muszą liczyć się z długą listą wymagań rekrutera, na której doświadczenie ciągle jest na topie.

Poza tym, co znajdziemy w ogłoszeniu, warto też zwrócić uwagę na pewne podstawy, które są tak oczywiste.. że czasami o nich zapominamy, a dotyczą wszystkich kandydatów, bez względu na branżę.

Poniżej 5 najczęściej wymienianych przez rekruterów uniwersalnych cech kandydata „idealnego”:


  1. Szacunek do rozmówcy na każdym etapie procesu rekrutacyjnego, czyli np. punktualne przyjście na spotkanie lub poinformowanie, że jednak nie przyjdziemy. Poza oczywistą przyzwoitością warto pamiętać o tym, że rekruterzy też zmieniają firmy i nie mamy pewności czy za jakiś czas nie spotkamy tej samej osoby w innym miejscu,
  2. Znajomość firmy – jeśli decydujemy się na spotkanie rekrutacyjne, powinniśmy się do niego przygotować. Kandydat, który nie wie nic o firmie, do której aplikował, nie zyska uznania rekruterów.
  3. Uczciwość – zarówno w CV, jak i podczas rozmowy.
  4. Pozytywne nastawienie – malkontenci, choćby byli najlepszymi specjalistami w swojej dziedzinie, nie pasują do profilu kandydata idealnego,
  5. Zaangażowanie – czyli zainteresowanie firmą, stanowiskiem, zakresem obowiązków, itp. Mówi się, że „kto pyta, nie błądzi”.

Idealnego kandydata tak samo trudno znaleźć jak idealnego pracodawcę. Od kiedy parametry określające rynek pracy wyglądają coraz bardziej optymistycznie, eksperci rynku pracy Praca.pl obserwują dużą chęć doskonalenia się po obu stronach – zarówno pracodawcy, jak i pracownicy starają się sprostać wymaganiom stawianym sobie wzajemnie. A to działanie zmierzające w stronę „współpracy idealnej”.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: