eGospodarka.pl

PracaPorady dla pracownika › 5 ignorowanych cech dobrego lidera

5 ignorowanych cech dobrego lidera

2017-06-03 00:15

5 ignorowanych cech dobrego lidera

Lider © Jakub Jirsák - Fotolia.com

Umiejętność budowania autorytetu, wytrwałość w osiąganiu celów, świetna organizacja pracy. To tylko niektóre cechy, po których pracodawcy są w stanie rozpoznać w gronie swoich pracowników prawdziwych przywódców. Często jednak dobry lider posiada cechy, na które w pierwszym momencie nikt nie zwraca uwagi, a które w ogólnym rozrachunku okazują się niezwykle istotne dla funkcjonowania całej organizacji.

Wewnętrzna spójność


Mówić jedno i robić drugie to niezbyt dobry sposób na zbudowanie wiarygodności wśród członków zespołu. Dlatego też dobry lider to ktoś, kogo czyny idą w parze z deklaracjami. Ta wewnętrzna spójność, zgodność myśli, mowy i zachowań, a więc w efekcie autentyczność i uczciwość to elementy, które w skuteczny sposób budują obraz człowieka budzącego zaufanie. To ostatnie decyduje z kolei o zaangażowaniu, stabilności i spokoju całego zespołu. Dobry lider to również ten, kto potrafi oceniać sytuację z dystansem i pozostać konsekwentnym bez względu na okoliczności. To wszystko sprawia, że jest on „przewidywalny” w najbardziej pozytywnym rozumieniu tego słowa. Jego współpracownicy zawsze - nawet w obliczu najtrudniejszych sytuacji - znają priorytety, co pozwala i zachować opanowanie oraz pozytywnie wpływa na poczucie bezpieczeństwa.

Elastyczność


Dobry lider to także ten, kto w przypadku kryzysów zachowuje zimną krew i poszukuje nowych rozwiązań.
– Nie polega ona na zmienności w zakresie zasad postępowania, a na elastyczności na poziomie operacyjnym. Ważne jest, by lider potrafił szybko reagować nawet w obliczu problemów, by każdorazowo dostosowywać zdolności i doświadczenie swoje oraz zespołu do nowego kontekstu – wyjaśnia Hanna Malinowska – trener biznesu z firmy szkoleniowo-doradczej Integra Consulting Poland. – Oczywiście nie oznacza to rezygnacji z założonych celów, a optymalizację sposobów ich osiągnięcia. Taka zdolność szybkiej adaptacji do aktualnych warunków czy okoliczności pozwala na zachowanie energii i koncentracji nawet w bardzo dynamicznie zmieniającym się otoczeniu – dodaje.

fot. Jakub Jirsák - Fotolia.com

Lider

Istnieje wiele teorii na temat tego, jaki powinien być dobry przywódca.


Istotną kwestią w przywództwie jest nie tylko sytuacyjne reagowanie, ale i długofalowe zarządzanie zmianą, które wymaga skutecznego planowania, wdrażania, wzmacniania, a także dalszego monitorowania jej efektów. Do tych zadań niezbędny jest stały rozwój elastyczności myślenia, na którą składa się otwartość na nowe doświadczenia, poszukiwanie niekonwencjonalnych rozwiązań czy wychodzenie poza schematy.

Optymizm


Według specjalistów, dobry lider - zarówno w obliczu zmian, jak i w codziennym funkcjonowaniu - powinien wykazywać pozytywne nastawienie, oczywiście bez jednoczesnej rezygnacji z racjonalnego podejścia. Zachowanie uśmiechu na twarzy i wiara w to, że będzie dobrze niezależnie od nastroju i czynników zewnętrznych zwykle nie jest łatwe. Ludzie nie zawsze doceniają tę cechę, a jeszcze rzadziej wiążą ją z atrybutem przywódcy, jednak to właśnie ona pozwala dostrzegać możliwości w tym, w czym inni widzą problemy. Tymczasem to zdolność, którą powinien posiadać każdy dobry lider, ponieważ pozwala ona podchodzić z otwartością do nowych wyzwań, które stale pojawiają się w dynamicznym otoczeniu biznesowym. Wbrew obiegowym opiniom optymizm niekoniecznie jest zarezerwowany dla charyzmatycznych ekstrawertyków, również introwertycy mogą być pozytywnie nastawieni zarówno do pracy, jak i ludzi, choć nie wyrażają tego w tak ekspresyjny sposób.

Umiejętne słuchanie


– Mówiąc dobry lider, często mamy również na myśli zdolności komunikacyjne. Niestety bywają one często rozumiane jedynie jako efektywne przemawianie. Przekonujące przedstawienie planów czy podsumowanie zrealizowanych projektów jest istotne dla motywowania zespołu, jednak liczy się również umiejętność słuchania, bo to właśnie ona pozwala lepiej zrozumieć prawdziwe potrzeby i intencje rozmówcy – tłumaczy Hanna Malinowska z Integra Consulting Poland. – Jeśli będzie nim pracownik, to taki dialog może stanowić punkt wyjścia do zaplanowania jego dalszego wieloaspektowego rozwoju. Wspieranie współpracowników w doskonaleniu się jest niezmiernie ważne, bo przecież to właśnie ludzie stanowią o sukcesie organizacji – dodaje.
Wnikliwe słuchanie przydaje się przywódcom także, kiedy w zespole pojawiają się konflikty – zapoznając się dokładnie z argumentami każdej ze stron, łatwiej wypracować porozumienie.

Pokora


Ta cecha również pomaga w zrozumieniu innych i znajdowaniu wspólnych rozwiązań, ale nie tylko. Często mówi się, że dobry lider powinien być charyzmatyczny i pewny siebie – to ważne elementy charakterystyki każdego, za kim mają podążać inni, jednak dodanie do nich pokory sprawia, że przywódca nie wywyższa się. Akceptuje to, że nie zawsze wszystko wie, potrafi przyznać się do błędu, jest otwarty na uczenie się od każdego, włącznie z osobami o mniejszym doświadczeniu. Przez taką postawę staje się bliższy zespołowi, jest bardziej autentyczny. Pokorny lider nie szuka wymówek, czuje się odpowiedzialny zarówno za działania swoje, jak i współpracowników. Do tego potrzeba odwagi, nie należy więc kojarzyć tej cechy ze słabością i brakiem własnego zdania.

Bycie dobrym liderem nie jest łatwe – wymaga stałego uczenia się, samoświadomości i pracy nad sobą. To jednak trud warty podjęcia, bowiem jego efekty oddziałują na cały zespół. Doskonaląc się, warto uwzględnić również rozwój cech, na które na co dzień nie zwraca się uwagi, bo pomagają one w stawaniu się lepszym i skuteczniejszym przywódcą.

oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Polecane oferty pracy

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.