eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaWynagrodzenia › Zarobki w PR i marketingu w 2014 roku

Zarobki w PR i marketingu w 2014 roku

2015-08-02 00:23

Zarobki w PR i marketingu w 2014 roku

Zarobki w PR i marketingu w 2014 roku © Pio Si - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (7)

Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat znacząco wzrosła rola działów public relations oraz marketingu w funkcjonowaniu organizacji. Na popularności zyskały również związane z tymi działami terminy: kreowanie wizerunku firmy, dbanie o relacje z klientami itp. Powstały też nowe stanowiska pracy, na których pracownicy odpowiedzialni są za tzw. komunikację marketingową, czy szeroko rozumianą opiekę nad produktami. Warto przyjrzeć się więc, czy wzrost znaczenia tych działów związany jest z wysokimi zarobkami.

Przeczytaj także: Zarobki w PR i marketingu w 2013 roku

Mediana wynagrodzeń całkowitych brutto w marketingu i PR wyniosła 4 965 PLN w 2014 roku. Połowa zatrudnionych w tych działach zarabiała pomiędzy 3 100 a 8 000 PLN. Jednak polityka płacowa tych działów przewiduje rozbudowany system premiowania pracowników. Przeciętny udział premii w wynagrodzeniu całkowitym wyniósł 15%.

Wynagrodzenie 50% mężczyzn zatrudnionych w PR i marketingu przekroczyło 5 074 PLN, podczas gdy mediana zarobków kobiet wyniosła w 2014 roku 4 500 PLN. Luka płacowa w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn (tzw. gender pay gap) wynosiła 11,3%.

Mediana wynagrodzeń pracowników szeregowych zatrudnionych w działach PR i marketingu wyniosła 2 600 PLN. Oznacza to, że aby pracownik zatrudniony na stanowisku wykonawczym zarobił miesięczną wysokość pensji dyrektora (12 000 PLN) musiałby przepracować ponad 4,5 miesiąca. W przypadku specjalisty, który zarabiał 4 210 PLN, byłyby to niespełna 3 miesiące. Kierownicy z zarobkami na poziomie 7 000 PLN, musieliby przepracować niespełna 2 miesiące by ich pensje zrównały się z miesięczną pensją dyrektora.

Osoby nowozatrudnione w firmie zarabiały nawet 2,6 razy mniej od pracowników z dłuższym stażem. Mediana wynagrodzeń pracujących nie dłużej niż rok w działach marketingu i PR wyniosła 2 500 PLN. Najwyższe wynagrodzenia otrzymywali pracownicy, których staż pracy wynosił od 11 do 15 lat oraz ci, których staż przekraczał 16 lat. Jednak ostatnia grupa miała najwyższą rozpiętość wysokości wynagrodzenia, tzn., że 50% pracujących powyżej 16 lat zarabiała od 4 000 do 11 250 PLN.

fot. mat. prasowe

Tabela 1. Wynagrodzenie brutto w działach PR i marketingu w 2014 roku (w PLN)

Mediana wynagrodzeń całkowitych brutto w marketingu i PR wyniosła 4 965 PLN w 2014 roku.

fot. mat. prasowe

Wykres 1. Wynagrodzenia PR i marketingu osób z różnym stażem pracy (w PLN brutto)

Osoby nowozatrudnione w firmie zarabiały nawet 2,6 razy mniej od pracowników z dłuższym stażem.


Biorąc pod uwagę kryterium wielkości firmy, wynagrodzenia wzrastały wraz ze wzrostem wielkości zatrudnienia. W mikroprzedsiębiorstwach, gdzie zazwyczaj sprawami marketingu i PR zajmowała się jedna osoba, zarobki 50% zatrudnionych na tym stanowisku nie przekraczały 3 500 PLN. Na drugim biegunie znalazły się wielkie przedsiębiorstwa, gdzie pensje co drugiego pracownika z działu PR i marketingu przekraczały 6 500 PLN.

fot. mat. prasowe

Tabela 2. Wynagrodzenia w działach PR i marketingu w firmach o różnej wielkości zatrudnienia

Biorąc pod uwagę kryterium wielkości firmy, wynagrodzenia wzrastały wraz ze wzrostem wielkości zatrudnienia.


Poniżej przedstawione zostały mediany pensji na wybranych stanowiskach w działach PR i marketingu. Na uwagę zasługuje stanowisko Brand managera (inaczej opiekuna marki). W 2014 roku mediana wynagrodzeń tych pracowników wyniosła 8 100 PLN. Biorąc pod uwagę szczebel ekspercki, to specjaliści ds. marketingu zarabiali nieznacznie wyżej (4 200 PLN) niż specjaliści ds. PR (4 083 PLN).

fot. mat. prasowe

Wykres 2. Wynagrodzenia w działach PR i marketingu na wybranych stanowiskach

Biorąc pod uwagę szczebel ekspercki, to specjaliści ds. marketingu zarabiali nieznacznie wyżej (4 200 PLN) niż specjaliści ds. PR (4 083 PLN).

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: