eGospodarka.pl

PracaSłownik stanowisk › Redaktor

Redaktor

Redaktor

Redaktor - zakres obowiązków i opis stanowiska © madhourse - Fotolia.com

Redaktor to osoba pracująca w wydawnictwie, redakcji pisma, stacji telewizyjnej lub radiowej, dbająca o jakość tekstów przygotowywanych do druku (gazety, powieści, encyklopedie, poradniki itp.). Redaktor ma obowiązek sprawdzić i poprawić tekst zgodnie z obowiązującymi regułami języka ojczystego, a także dopilnować, aby nie było w nim błędów merytorycznych. Osoba na tym stanowisku powinna także zadbać o jednorodność stylistyczną całego tekstu – wszelkie odstępstwa od stosowanego przez autora stylu powinny zostać wychwycone i poprawione. Taka umiejętność wymaga jednak bardzo dużej intuicji językowej i nie jest czymś, czego można się nauczyć.
Wśród redaktorów wyróżnić możemy redaktora merytorycznego (odpowiada za poprawność językową tekstu) oraz redaktora technicznego (zajmuje się adiustacją tekstu). Stanowisko redaktora często łączone jest z innymi funkcjami, najczęściej dziennikarza lub tłumacza. Obecnie wyróżnić można także redaktora portalu internetowego – opracowuje on teksty umieszczane na stronach WWW. Redaktor często mylony jest z korektorem, jednak zakres obowiązków wchodzących w skład tych dwóch profesji zdecydowanie się różni (choć niejednokrotnie redaktor pełni równocześnie funkcję korektora).

Czym się zajmuje redaktor (Zakres obowiązków):


  • poprawianie błędów językowych i stylistycznych
  • poprawianie budowy całej publikacji – porządkowanie i ujednolicanie składników tekstu, uzupełnianie składników brakujących, dbałość o logiczną konstrukcję utworu
  • poprawienie błędów merytorycznych
  • adiustacja tekstu, czyli przygotowanie do druku pod względem technicznym i graficznym (redaktor techniczny)
  • poszukiwanie nowych autorów, utrzymywanie kontaktów z obecnymi
  • uzgadnianie z autorem zasadności naniesionych poprawek i ustalanie wersji ostatecznej

Wymagania


Aby zostać redaktorem najlepiej ukończyć studia polonistyczne o specjalizacji edytorstwo. Jednak wydawnictwa specjalistyczne preferują kandydatów z wykształceniem branżowym – tutaj zakres może być bardzo szeroki. W przypadku redaktorów-dziennikarzy wymagane może być wykształcenie dziennikarskie, natomiast w charakterze redaktora-tłumacza chętnie zatrudniani są absolwenci filologii. Warto również poszerzać swoją wiedzę na studiach podyplomowych (np. z edytorstwa współczesnego). Niezbędnym wymogiem stawianym kandydatom jest doskonała znajomość języka polskiego i danej branży, a w przypadku redaktorów zatrudnianych w wydawnictwach – wieloletnie doświadczenie.

Redaktor musi być osobą bardzo sumienną, rzetelną i spostrzegawczą. Ważne, aby zwracał uwagę na szczegóły i sprawdzał wszystkie informacje, których poprawności nie jest pewien. Oprócz tego ważne są komunikatywność i umiejętność negocjacji, przydatne podczas rozmów z (niejednokrotnie problematycznymi) autorami. Warto zaznaczyć, że jest to praca dość monotonna.

Zarobki


Zarobki redaktorów różnić się będą w zależności od miejsca zatrudnienia i posiadanego doświadczenia. Można jednak przyjąć, że średnie zarobki redaktora wynoszą 2000 – 4000 zł brutto.

Dostępne oferty pracy:

Więcej na ten temat: redaktor

Oceń

3 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Polecane oferty pracy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: