eGospodarka.pl

PracaSłownik stanowisk › Doradca klienta

Doradca klienta

Doradca klienta

Doradca klienta - zakres obowiązków i opis stanowiska © .shock - Fotolia.com

Doradca klienta to osoba zatrudniona w firmach zajmujących się sprzedażą różnego rodzaju produktów i usług – mogą to być na przykład banki, towarzystwa ubezpieczeniowe czy sklepy z elektroniką. Doradca, jak sama nazwa wskazuje, doradza – pomaga klientom w wyborze najkorzystniejszego produktu, takiego, który najlepiej spełnia ich oczekiwania. Jest również odpowiedzialny za pozyskiwanie klientów i budowanie z nimi trwałych relacji, wpływa na wizerunek firmy i panującą w niej atmosferę.
Ponieważ doradcy muszą z reguły zrealizować określony plan sprzedażowy, ważna w tym zawodzie jest etyka i poczucie odpowiedzialności – zwłaszcza, jeżeli produkt jest drogi, a jego zakup może wiązać się dla klienta z przykrymi konsekwencjami (w przypadku chociażby kredytów).

W zależności od branży doradca może pracować w placówce firmy – w biurze lub bezpośrednio w sklepie, a także w terenie. Przełożonym osoby na tym stanowisku jest dyrektor oddziału.

Czym się zajmuje doradca klienta (Zakres obowiązków):


  • Prezentowanie klientom oferty i udzielanie pomocy w zakresie wyboru produktu najlepiej odpowiadającego ich preferencjom oraz możliwościom
  • Pozyskiwanie nowych klientów i budowanie z nimi satysfakcjonujących relacji
  • Przygotowywanie dokumentów i umów
  • Realizacja planów sprzedażowych
  • Budowanie pozytywnego wizerunku firmy

Wymagania


Aby zostać doradcą klienta należy posiadać wykształcenie minimum średnie, jednak w niektórych branżach wymaga się wykształcenia wyższego (zwłaszcza w finansach, bankowości). Zawód ten często podejmuje się zaraz po studiach, warto jednak zdobywać doświadczenie już w trakcie ich realizacji (np. w dziale obsługi klienta czy po prostu w handlu). Firmy przeważnie organizują odpowiednie kursy i szkolenia przygotowujące do pracy.

Doradca musi łączyć wymagania firmy, której zależy na maksymalizacji zysku, z wymaganiami klienta. Ponieważ wymagania te nie zawsze się pokrywają (np. bank chce sprzedać jak najwięcej kredytów w określonej walucie, natomiast dla klienta niekoniecznie jest to najkorzystniejsze rozwiązanie), doradca powinien umieć wyszukać tzw. złoty środek, kierując się przy tym zasadami etycznymi i uczciwością. Może to być trudne zwłaszcza dlatego, że doradcy otrzymują prowizję od liczby i wartości sprzedanych produktów – doradzenie więc klientowi rzeczywiście najlepszej opcji może odbić się niekorzystnie na ich zarobkach.

Doradca powinien być ponadto osobą komunikatywną, wzbudzającą zaufanie, cechującą się wysoką kulturą osobistą, samodzielnością i inicjatywą w działaniu.

Zarobki


Zarobki są w dużej mierze uzależnione od branży – najwięcej zarobić można w bankowości. Bardzo ważne są również predyspozycje osobowościowe. Najlepsi doradcy mogą zarobić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie, początkujący około 2000 zł.

Dostępne oferty pracy:

Przeczytaj także


Więcej na ten temat: doradca klienta

Oceń

1 1

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Polecane oferty pracy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: