eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › 4 kroki planowania kariery zawodowej

4 kroki planowania kariery zawodowej

2015-01-10 00:15

4 kroki planowania kariery zawodowej

Warto stworzyć plan własnej kariery © olly - Fotolia.com

Niemal każdy w swojej pracy przygotowuje plany biznesowe, traktując je, jako podstawowy element rozwoju firmy. Zdaniem Alistaira Coxa, CEO Hays, przygotowując plany rozwoju firmy, warto również stworzyć analogiczny dokument uwzględniający etapy rozwoju własnej kariery. Ponieważ każdy zgodzi się z tym, że firma nie odniesie sukcesu bez odpowiedniej strategii i planowania, analogiczny wniosek powinien dotyczyć kariery. Nie może być mowy o odniesieniu sukcesu bez dyscypliny i planowania.

Przeczytaj także: Jak dbać o rozwój zawodowy?

JAK STWORZYĆ BIZNESPLAN DLA WŁASNEJ KARIETY?


To wcale nie jest trudne. Do stworzenia planu kariery należy podejść dokładnie tak samo, jak do jakichkolwiek innych biznesplanów. Zdaniem Alistaira Coxa, należy postępować wg. prostego 4-etapowego procesu. Oto on:
  1. Zrozum cechy, zalety i wartości, które wprowadza na rynek Twój „produkt”. Rzecz jasna w tym przypadku „produktem” jesteś Ty. Uczciwie wynotuj, jakie obowiązki w pracy sprawiają Ci przyjemność, czego nie lubisz robić i dlaczego? Następnie spróbuj określić swoją osobowość i odpowiedz sobie na pytanie, jakie wartości wnosisz do organizacji. Wynotuj swoje osiągnięcia, unikalne umiejętności i doświadczenie.
  2. Postaraj się dogłębnie zrozumieć rynek, którego częścią jesteś. To Twoja szansa. Wypisz opcje rozwoju, jakie masz u obecnego pracodawcy i jakie dodatkowe umiejętności, które mógłbyś uzyskać, nadałyby Twojej karierze rozpędu. Przeanalizuj, jak to wygląda w innych organizacjach w preferowanym przez Ciebie sektorze i krytycznie oceń, czy swoje umiejętności i doświadczenie wystarczą, by rozwiązać ich problemy. Robiąc to, bądź brutalnie szczery. Jeśli nie będziesz, jedyną osobą, którą oszukasz, jesteś Ty sam.
  3. Teraz, kiedy już określiłeś, na czym polega Twoja „oferta” i zmapowałeś ją na rynku, ustal kilka celów długoterminowych. Zacznij od perspektywy długofalowej – np. 10-letniej i od zadania sobie pytania, co chcesz wtedy robić, przy czym ważne jest, aby cel był realny i wykonalny. Dlatego rozbij główny cel na mniejsze, możliwe do osiągnięcia w krótszej perspektywie. Zastanów się, w który miejscu powinieneś być za 5 lat, by osiągnąć cel długoterminowy. Następnie pomyśl o jeszcze bardziej krótkoterminowej perspektywie i zastanów się, co powinieneś robić w ciągu najbliższego roku czy dwóch, by poprawić swoją sytuację.
  4. Na koniec przygotuj plan działania, zawierający dokładny opis tego, co możesz zrobić w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Podejmij aktywne działania z obecnym pracodawcą, by stworzyć więcej możliwości rozwoju. Znajdź kursy lub studia, które pogłębią umiejętności zgodne z Twoim planem kariery. Wykorzystaj swoje zdolności marketingowe, by lepiej wypozycjonować własną „markę”. Może być to dopracowane CV, czy profil na LinkedIn, poszerzaj sieci kontaktów, zarówno w świecie fizycznym, jak i za pośrednictwem mediów społecznych, buduj relacje z rekruterami, specjalizującymi się w Twojej dziedzinie. Ćwicz umiejętności rozmowy i prezentacji.

Przede wszystkim jednak uwierz w siebie. Jeśli masz świadomość tego, co jesteś w stanie zaoferować i możesz to zwięźle określić, poświęć czas, aby stworzyć realistyczny plan rozwoju kariery. Staraj się zdobyć umiejętności lub doświadczenia, dzięki którym osiągniesz swój cel długoterminowy. Powodzenia!

Alistair Cox, CEO
Przeczytaj także: Twój biznes plan: kariera! Twój biznes plan: kariera!

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: