eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Kreatywne CV zapewni pracę?

Kreatywne CV zapewni pracę?

2014-12-07 00:22

Kreatywne CV zapewni pracę?

Oryginalne CV kluczem do sukcesu? © fot. mat. prasowe

Znalezienie pracy to w czasach wysokiego bezrobocia wyzwanie, które wymaga nie tylko przeglądania setek (tysięcy?) ofert, ale i kreatywnego podejścia. Dlatego też w ostatnich latach na popularności zyskały nietypowe wzory CV. Filmiki wideo, infografiki, CV przypominające Facebookowy profil to tylko niektóre z nich. Czy jednak taka forma dokumentu spełni swoją funkcję i zapewni pozytywną reakcję rekrutera?

Przeczytaj także: Jak nie pisać CV? Najczęstsze błędy w aplikacjach

Oryginalne CV nie należą już do rzadkości. Do najpopularniejszych form wyjścia poza utarty schemat aplikowania o pracę należy infografika. Wiele osób chwali się w ten sposób nie tylko posiadanymi kwalifikacjami, ale również zmysłem estetycznym oraz znajomością programów graficznych. Jest to praktyka na tyle powszechna, że istnieje mnóstwo aplikacji, pomagajacych tworzyć tego typu prezentacje. Innym często wykorzystywanym sposobem na zaprezentowanie swojej kandydatury jest wideo CV. Krótki filmik prezentujący walory kandydata to gwarancja zwrócenia na siebie uwagi. Oprócz tego wiele poszukujących pracy osób decyduje się na stworzenie własnej strony internetowej, na której umieszczają wyczerpujące informacje na swój temat.

fot. mat. prasowe

Oryginalne CV kluczem do sukcesu?

Infografika oraz wideo-CV to najpopularniejsze pomysły na oryginalne CV.


Powyższe przykłady to już „typowe oryginalne CV”. A jakie są te naprawdę nietypowe? Podanie o pracę w formie kubka po kawie, butelki wina, puzzli, pionowej instalacji w kształcie labiryntu czy udające profil na Facebooku to niektóre z nich. Czy takie pomysły rzeczywiście stanowią gwarancję sukcesu?
Najczęstszym grzechem osób decydujących się na stworzenie nietypowego CV jest niedopasowanie go do wymogów stanowiska, na które aplikują. Z doświadczeń osób zajmujących się rekrutacją wynika, że tylko około jedna piąta nadsyłanych aplikacji została przygotowana pod konkretną ofertę pracy. Założenie, że stworzenie oryginalnego CV to dowód posiadania cech pożądanych przez każdego pracodawcę jest błędne. Jeśli ubiegamy się o stanowisko, które nie wymaga od kandydata ponadprzeciętnej kreatywności, nasza aplikacja może zostać uznana za przerost formy nad treścią. W takim przypadku bardzo łatwo przekombinować – mówi Marcin Kotus z Feender.com, portalu gromadzącego oferty pracy i staży w Polsce i za granicą.

Poznaj firmę


Czym więc należy kierować się podejmując decyzję o stworzeniu nietypowego CV? Przede wszystkim warto zebrać jak najwięcej informacji na temat firmy publikującej ogłoszenie oraz jej pracownikach. Jeśli firma na swojej stronie internetowej szczyci się nieszablonowym podejściem do działalności w branży, a jej szefowie mają doświadczenie i osiągnięcia w pracy kreatywnej, można z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, że nietypowa aplikacja zostanie doceniona.
Kiedy zdecydujemy się już odpowiedzieć na dane ogłoszenie za pomocą oryginalnego CV, zasady jego tworzenia nie odbiegają aż tak mocno od tych dotyczących tradycyjnych podań o pracę. Podstawową cechą każdego CV powinna być czytelność, nie należy zakładać, że rekruterzy będą mieli ochotę spędzać kilkanaście minut na „rozgryzaniu” naszego podania o pracę. Należy również zadbać o to, by otwarcie naszego CV nie okazało się technicznym wyzwaniem. Długie godziny spędzone na kręceniu świetnego wideo CV pójdą na marne, jeśli zostanie zapisane w złym formacie, a rekruterzy nie będą umieli go odtworzyć – ostrzega Marcin Kotus.


Nieformalna formalność


Niezależnie od formy, CV powinno być spójne i estetyczne. Nawet najbardziej szalone podanie o prace to wciąż formalny dokument mający na celu dostarczenie określonych informacji na temat kandydata. Brak takich informacji, zbędne kolokwializmy czy zbyt infantylna stylistyka prawie na pewno nie zostaną pozytywnie odebrane.
Pomimo pewnych zagrożeń, nietypowe CV to rzeczywiście świetna okazja do tego, aby zwrócić na siebie uwagę w procesie rekrutacyjnym. Dotyczy to zwłaszcza ubiegania się o pracę kreatywną, np. w agencjach reklamowych, ale także pracę w branży dziennikarskiej. W tych przypadkach CV to rzeczywiście pierwsza okazja do tego, by zaprezentować swoje umiejętności i wyróżnić się na tle innych. W pozostałych wypadkach decyzja o przesłaniu takiej aplikacji musi być ostrożna i przemyślana. Trudno jest bowiem wyobrazić sobie np. prawnika tworzącego kolorowe i szalone podanie o pracę – dodaje przedstawiciel Feender.com.

oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: